Albertkanaal

Sluizen bij Genk
Het kanaal werd gebouwd om de overlast op de kleinere kanalen tussen de twee steden te verminderen. Ook moest het kanaal dienen als concurrent voor het nieuwe Julianakanaal dat dreigde de industrie van Luik naar Rotterdam te verplaatsen.
Men plande het Albertkanaal reeds in de jaren twintig. Het kanaal werd gegraven tussen 31 mei 1930 en 30 juli 1939. Dat het een koninklijk kanaal is mag wel duidelijk zijn! Koning Albert I stak de eerste spade, koning Leopold III en koningin Elisabeth openden het kanaal. Ook het standbeeld van koning Albert I werd door hun onthuld.
Toch duurde het tot 1946 voor het kanaal in gebruik werd genomen. De Tweede Wereldoorlog was hier de oorzaak van, vele sluizen en bruggen werden toen vernield.
Het kanaal is sinds de opening twee maal gemoderniseerd. De laatste grote werken dateren uit de eerste jaren van de 21e eeuw. De modernisering waren nodig om de grote hoeveelheid vracht, met als recordjaar 1969: 40 miljoen ton, in goede banen te leiden.
Toch blijft een groot knelpunt onopgelost. Door een gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden tussen Wijnegem en de Antwerpse haven, bleef het verkeer daar beperkt tot lichtere vrachten.
Toch zal ook dit probleem aangepakt worden. Na het mislukte duwvaartkanaal, zal dit maal het bestaande kanaal verbreed en de bruggen verhoogt worden. Deze werken moeten ten laatste tegen 2016 afgerond zijn.
Kunstwerken
naam VHF Telefoon
Brug dok Merksem 80 03 646 88 77
Sluis Wijnegem 80 03 353 61 56
Sluis Olen 20 014 22 04 52
Sluis Kwaadmechelen 20 013 66 11 58
Sluis Hasselt 20 011 30 13 40
Sluis Diepenbeek 18 011 32 18 36
Sluis Genk 80 089 32 25 30
Men plande het Albertkanaal reeds in de jaren twintig. Het kanaal werd gegraven tussen 31 mei 1930 en 30 juli 1939. Dat het een koninklijk kanaal is mag wel duidelijk zijn! Koning Albert I stak de eerste spade, koning Leopold III en koningin Elisabeth openden het kanaal. Ook het standbeeld van koning Albert I werd door hun onthuld.
Toch duurde het tot 1946 voor het kanaal in gebruik werd genomen. De Tweede Wereldoorlog was hier de oorzaak van, vele sluizen en bruggen werden toen vernield.
Het kanaal is sinds de opening twee maal gemoderniseerd. De laatste grote werken dateren uit de eerste jaren van de 21e eeuw. De modernisering waren nodig om de grote hoeveelheid vracht, met als recordjaar 1969: 40 miljoen ton, in goede banen te leiden.
Toch blijft een groot knelpunt onopgelost. Door een gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden tussen Wijnegem en de Antwerpse haven, bleef het verkeer daar beperkt tot lichtere vrachten.
Toch zal ook dit probleem aangepakt worden. Na het mislukte duwvaartkanaal, zal dit maal het bestaande kanaal verbreed en de bruggen verhoogt worden. Deze werken moeten ten laatste tegen 2016 afgerond zijn.
Kunstwerken
naam VHF Telefoon
Brug dok Merksem 80 03 646 88 77
Sluis Wijnegem 80 03 353 61 56
Sluis Olen 20 014 22 04 52
Sluis Kwaadmechelen 20 013 66 11 58
Sluis Hasselt 20 011 30 13 40
Sluis Diepenbeek 18 011 32 18 36
Sluis Genk 80 089 32 25 30
Albertkanaal weergeven op een grotere kaart