Brandstofsysteem
Met alle onrust in Dieselland staan we even stil bij de (doorgaans wat oudere) dieselmtoren die we in onze schepen vinden. Een losse opmerking in de kantine bracht het volgende boven water:
Na een lange periode van stilstand: bouw wat voordruk in het smeersysteem op door tijdens het starten teven de stopknop in te drukken. Hierdoor wordt wordt de motor wel rondgedraaid en de smeerolie rondgepompt waardoor het zonder smeerolie draaien van de otor wordt voorkomen.
Gooi bij het tanken een klein beetje smeerolie bij de diesel. De laatste jaren is het zwavelgehalte van diesel langzamerhand gedaald waarmee de smerende werking ervan is verdwenen. Door wat olie aan de brandstof toe te voegen worden de gevoelige onderdelen van het systeem weer een beetje vet. Vooral niet teveel olie toevoegen!!
Door o.m. Shell is een alternatieve milieuvriendelijke brandstof ontwikkeld die je zou kunnen tanken om aan de lopende bezwaren tegemoet te komen. Meer informatie over deze GTL brandstof staat https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html
Na een lange periode van stilstand: bouw wat voordruk in het smeersysteem op door tijdens het starten teven de stopknop in te drukken. Hierdoor wordt wordt de motor wel rondgedraaid en de smeerolie rondgepompt waardoor het zonder smeerolie draaien van de otor wordt voorkomen.
Gooi bij het tanken een klein beetje smeerolie bij de diesel. De laatste jaren is het zwavelgehalte van diesel langzamerhand gedaald waarmee de smerende werking ervan is verdwenen. Door wat olie aan de brandstof toe te voegen worden de gevoelige onderdelen van het systeem weer een beetje vet. Vooral niet teveel olie toevoegen!!
Door o.m. Shell is een alternatieve milieuvriendelijke brandstof ontwikkeld die je zou kunnen tanken om aan de lopende bezwaren tegemoet te komen. Meer informatie over deze GTL brandstof staat https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html