Hollandsch Diep

Het Hollandsch Diep is een brede rivierarm in Zuid-Holland. Hij loopt vanaf het punt waar de Amer en de Nieuwe Merwede samenvloeien tot aan de Haringvlietbrug waar het Hollandsch Diep overgaat in het Haringvliet. Via de Dordtsche Kil staat de rivier in verbinding met de Oude Maas.
In het Hollandsch Diep ligt bij industrieterrein Moerdijk (onder Dordrecht) het deels kunstmatig aangelegde eiland Sassenplaat. Dit is een natuurgebied waar eenden en ganzen een plekje zoeken om te rusten, te eten of te nestelen. Het toekomstige baggerspeciedepot Hollandsch Diep, een opslagplaats voor vervuilde grond die van de waterbodem wordt gehaald, komt aan de westkant van de Sassenplaat te liggen.
Aan de oostzijde van het Hollandsch Diep bevinden zich de drie Moerdijkbruggen die het Eiland van Dordrecht met Noord-Brabant verbinden: een autobrug, een spoorbrug en een brug voor de Hogesnelheidslijn-Zuid. Deze nieuwe brug is 2 kilometer lang. Op de route naar Parijs is dit de langste overspanning over water. De oevers van het Hollansch Diep liggen daar 1200 meter uit elkaar. De reis van oever naar oever zal per hogesnelheidstrein maar 14 seconden duren.
Geschiedenis
Oorspronkelijk heette het Hollandsch Diep “Wijvekeen”. Het was een zoetwatergebied dat naar het westen geleidelijk overging in het brakke water van het Haringvliet. Na de watersnoodramp van 1953 zijn diverse putten gegraven in en rond het Hollandsch Diep, zoals de put van Cromstrijen ter hoogte van Hoogezand. Het zand en klei dat bij het maken van deze putten werd uitgegraven, werd gebruikt om de gaten in de doorgebroken dijken te dichten. In het kader van het Deltaplan is het Hollandsch Diep afgesloten van de zee zodat een groot gebied beveiligd werd tegen stormvloeden. Nu herinneren alleen de zandplaten en diepe geulen nog aan de vroegere dynamiek van het gebied.
Gegevens vaarweg
Lengte: 21 kilometer Breedte: 905 tot 2070 meter Diepte: NAP –6,80 meter Beroepsvaart-/CEMT-klasse: VIa Tweebaksduwstel (brede formatie) Recreatievaartklasse: AZM Aansluitende vaarwegen: Rijn, Maas, Amer, Nieuwe-Merwede, Dordtsche Kil, Haringvliet en Volkerak
In het Hollandsch Diep ligt bij industrieterrein Moerdijk (onder Dordrecht) het deels kunstmatig aangelegde eiland Sassenplaat. Dit is een natuurgebied waar eenden en ganzen een plekje zoeken om te rusten, te eten of te nestelen. Het toekomstige baggerspeciedepot Hollandsch Diep, een opslagplaats voor vervuilde grond die van de waterbodem wordt gehaald, komt aan de westkant van de Sassenplaat te liggen.
Aan de oostzijde van het Hollandsch Diep bevinden zich de drie Moerdijkbruggen die het Eiland van Dordrecht met Noord-Brabant verbinden: een autobrug, een spoorbrug en een brug voor de Hogesnelheidslijn-Zuid. Deze nieuwe brug is 2 kilometer lang. Op de route naar Parijs is dit de langste overspanning over water. De oevers van het Hollansch Diep liggen daar 1200 meter uit elkaar. De reis van oever naar oever zal per hogesnelheidstrein maar 14 seconden duren.
Geschiedenis
Oorspronkelijk heette het Hollandsch Diep “Wijvekeen”. Het was een zoetwatergebied dat naar het westen geleidelijk overging in het brakke water van het Haringvliet. Na de watersnoodramp van 1953 zijn diverse putten gegraven in en rond het Hollandsch Diep, zoals de put van Cromstrijen ter hoogte van Hoogezand. Het zand en klei dat bij het maken van deze putten werd uitgegraven, werd gebruikt om de gaten in de doorgebroken dijken te dichten. In het kader van het Deltaplan is het Hollandsch Diep afgesloten van de zee zodat een groot gebied beveiligd werd tegen stormvloeden. Nu herinneren alleen de zandplaten en diepe geulen nog aan de vroegere dynamiek van het gebied.
Gegevens vaarweg