Impeller vervangen

Een impeller vervangen is van levensbelang voor een ongestoorde vaart. Zeker van belang als je niet met een warmgelopen motor wilt komen te zitten op een van de grote rivieren of in de sluis.
De impeller zorgt ervoor dat het koelende buitenboordwater ofwel het interne koelsysteem van een motor koelt, danwel de hele koeling voor zijn rekening neemt.
Het controleren en/of vervangen is een klusje van een kwartiertje, en moet eigenlijk elk vaarseizoen plaatsvinden.
Een aardige handleiding van het vervangen van een impeller staat op deze website: http://www.pbase.com/mainecruising/impeller.
Uit: www.watersportalmanak.nl:
Een impeller is een onderdeel van de koelwaterpomp van uw motor. Het is een schoepenrad dat draait in een cilinderhuis en het water aanzuigt van buiten en verder pompt in het koelcircuit van uw motor. Een impeller bestaat uit een metalen kern waarmee de impeller wordt vastgezet op de pompmotor en aan de buitenzijde bevinden zich de schoepenraderen.Aangezien een impeller aan slijtage onderhevig is dient deze regelmatig vervangen te worden. Met name bij het starten draait de impeller even met iets minder water in het pomphuis en dat benadeelt de levensduur. Een impeller die draait zonder dat er toevoer is van koelwater is binnen enkele ogenblikken weer zwaar beschadigd.
Jaarlijks vervangen van de impeller is een goede zaak Algemene stelregel is dat een impeller jaarlijks vervangen dient te worden. Zorg in ieder geval voor een reserve impeller aan boord, zodat u ten alle tijden deze kunt vervangen.
Vervangen van impeller bij binnenboordmotor
Het controleren of vervangen van een impeller in een koelwaterpomp is geen moeilijke klus. U begint met het afsluiten van de koelwatertoevoer door de afsluiter dicht te draaien. Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Hierbij zal wat water naar buiten komen, dit is het aanwezige water in het pomphuis. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook.Bij controle zeer voorzichtig verwijderen.Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting.
Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op scheuren en afgebroken stukjes en controleer ook of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn.Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet een schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigt u de pakking niet.Open nu weer de toevoerkraan van het koelwater en start de motor. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.
Vervangen van impeller bij buitenboordmotor
Bij een buitenboordmotor werkt het in principe hetzelfde. Helaas is dit iets bewerkelijker omdat u eerst het staartstuk van dient te vervangen. Doe dit op een plaats waarbij u onderdelen die vallen terug kunt vinden en niet op een steiger. Let op dat het gehele staartstuk los zit en forceer niets. Nadat u het staartstuk heeft verwijderd komt bij vrijwel alle motoren het pomphuis in zicht. Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook. Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting. Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op afgebroken stukjes en controleer of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn. Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet de schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigd u de pakking niet.
Hang de motor nu weer aan de boot zodat u in het water kunt gaan testen of het systeem werkt. Als u dit thuis wilt doen dan kan dit ook in een groot watervat zoals bijvoorbeeld een afvalcontainer. Doe dit nooit in droge toestand. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.
De impeller zorgt ervoor dat het koelende buitenboordwater ofwel het interne koelsysteem van een motor koelt, danwel de hele koeling voor zijn rekening neemt.
Het controleren en/of vervangen is een klusje van een kwartiertje, en moet eigenlijk elk vaarseizoen plaatsvinden.
Een aardige handleiding van het vervangen van een impeller staat op deze website: http://www.pbase.com/mainecruising/impeller.
Uit: www.watersportalmanak.nl:
Een impeller is een onderdeel van de koelwaterpomp van uw motor. Het is een schoepenrad dat draait in een cilinderhuis en het water aanzuigt van buiten en verder pompt in het koelcircuit van uw motor. Een impeller bestaat uit een metalen kern waarmee de impeller wordt vastgezet op de pompmotor en aan de buitenzijde bevinden zich de schoepenraderen.Aangezien een impeller aan slijtage onderhevig is dient deze regelmatig vervangen te worden. Met name bij het starten draait de impeller even met iets minder water in het pomphuis en dat benadeelt de levensduur. Een impeller die draait zonder dat er toevoer is van koelwater is binnen enkele ogenblikken weer zwaar beschadigd.
Jaarlijks vervangen van de impeller is een goede zaak Algemene stelregel is dat een impeller jaarlijks vervangen dient te worden. Zorg in ieder geval voor een reserve impeller aan boord, zodat u ten alle tijden deze kunt vervangen.
Vervangen van impeller bij binnenboordmotor
Het controleren of vervangen van een impeller in een koelwaterpomp is geen moeilijke klus. U begint met het afsluiten van de koelwatertoevoer door de afsluiter dicht te draaien. Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Hierbij zal wat water naar buiten komen, dit is het aanwezige water in het pomphuis. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook.Bij controle zeer voorzichtig verwijderen.Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting.
Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op scheuren en afgebroken stukjes en controleer ook of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn.Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet een schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigt u de pakking niet.Open nu weer de toevoerkraan van het koelwater en start de motor. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.
Vervangen van impeller bij buitenboordmotor
Bij een buitenboordmotor werkt het in principe hetzelfde. Helaas is dit iets bewerkelijker omdat u eerst het staartstuk van dient te vervangen. Doe dit op een plaats waarbij u onderdelen die vallen terug kunt vinden en niet op een steiger. Let op dat het gehele staartstuk los zit en forceer niets. Nadat u het staartstuk heeft verwijderd komt bij vrijwel alle motoren het pomphuis in zicht. Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook. Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting. Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op afgebroken stukjes en controleer of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn. Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet de schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigd u de pakking niet.
Hang de motor nu weer aan de boot zodat u in het water kunt gaan testen of het systeem werkt. Als u dit thuis wilt doen dan kan dit ook in een groot watervat zoals bijvoorbeeld een afvalcontainer. Doe dit nooit in droge toestand. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.