Anodes, en de werking ervan

Inleiding
Bij de bepaling van het type en het aantal anoden moet gekeken worden naar het vaargebied en de vaste ligplaats van het schip. De stroomafgifte van een anode is namelijk afhankelijk van de geleiding van het water.
Zo geeft een anode in zout water meer stroom af dan diezelfde anode in zoet water. Hierdoor gaat een anode in zoet water langer mee.
Aangezien de stroomafgifte ook bepaald wordt door de oppervlakte van de anode kan bij zoet- en brak water beter gekozen worden voor meerdere kleine anoden dan één grote.
Ook de kwaliteit van het verfsysteem speelt een rol bij de bepaling van het aantal anoden. Tevens bestaat er een verschil in stroomafgifte tussen de verschillende anode- materialen. Magnesium geeft de meeste stroom af en zink het minste, terwijl aluminium iets meer stroom afgeeft dan zink.
Keuze anode materiaal met oog op vaargebied en ligplaats
Als het schip uitsluitend op zoet water wordt gebruikt, kunnen het beste magnesium anoden worden toegepast.
Als het schip hoofdzakelijk op zout water vaart, dan kan zink worden toegepast.
Wanneer het schip een gevarieerd vaargebied/ ligplaats heeft kunnen beter aluminium anoden worden toegepast.
Dit is vanuit milieu overwegingen ook aan te raden. Aluminium (mits het juiste materiaal!) is geschikt voor zowel zout als brak water.
Levensduur en plaatsing anoden
De bescherming moet minstens voldoende zijn voor de persiode tussen de hellingbeurten. Het anodeverbruik is afhankelijk van vele factoren: de anode- legering, het vaargebied, mogelijke verfbeschadigingen, soort en materiaal van de schroef etc. De vuistregel is dat anoden vervangen moeten worden als 70 tot 80% geconsumeerd is.
Het roer moet altijd afzonderlijk beschernd worden.
De formule voor de juiste plaatsing van de anoden is: lengte waterlijn gedeeld door het aantal anoden (2, 4, 6, 8 afhankelijk van de inschatting van het vebruik.
Plaatsen vanaf de achterzijde van het schip.
Dus bij een schip met een waterlijn van 10 meter en 8 anodes = 1.25 meter.
De eerste komt dus op het roer, de tweede op 1,25 vanaf de achterzijde etc.
www.exalto.com is een leverancier van anoden, en in staat goede voorlichting te geven.
Anoden zijn bij de meeste watersportwinkels te verkrijgen, maar het voorbereidende rekenwerk kunt u beter zelf of de werf laten doen.
Bij de bepaling van het type en het aantal anoden moet gekeken worden naar het vaargebied en de vaste ligplaats van het schip. De stroomafgifte van een anode is namelijk afhankelijk van de geleiding van het water.
Zo geeft een anode in zout water meer stroom af dan diezelfde anode in zoet water. Hierdoor gaat een anode in zoet water langer mee.
Aangezien de stroomafgifte ook bepaald wordt door de oppervlakte van de anode kan bij zoet- en brak water beter gekozen worden voor meerdere kleine anoden dan één grote.
Ook de kwaliteit van het verfsysteem speelt een rol bij de bepaling van het aantal anoden. Tevens bestaat er een verschil in stroomafgifte tussen de verschillende anode- materialen. Magnesium geeft de meeste stroom af en zink het minste, terwijl aluminium iets meer stroom afgeeft dan zink.
Keuze anode materiaal met oog op vaargebied en ligplaats
Als het schip uitsluitend op zoet water wordt gebruikt, kunnen het beste magnesium anoden worden toegepast.
Als het schip hoofdzakelijk op zout water vaart, dan kan zink worden toegepast.
Wanneer het schip een gevarieerd vaargebied/ ligplaats heeft kunnen beter aluminium anoden worden toegepast.
Dit is vanuit milieu overwegingen ook aan te raden. Aluminium (mits het juiste materiaal!) is geschikt voor zowel zout als brak water.
Levensduur en plaatsing anoden
De bescherming moet minstens voldoende zijn voor de persiode tussen de hellingbeurten. Het anodeverbruik is afhankelijk van vele factoren: de anode- legering, het vaargebied, mogelijke verfbeschadigingen, soort en materiaal van de schroef etc. De vuistregel is dat anoden vervangen moeten worden als 70 tot 80% geconsumeerd is.
Het roer moet altijd afzonderlijk beschernd worden.
De formule voor de juiste plaatsing van de anoden is: lengte waterlijn gedeeld door het aantal anoden (2, 4, 6, 8 afhankelijk van de inschatting van het vebruik.
Plaatsen vanaf de achterzijde van het schip.
Dus bij een schip met een waterlijn van 10 meter en 8 anodes = 1.25 meter.
De eerste komt dus op het roer, de tweede op 1,25 vanaf de achterzijde etc.
www.exalto.com is een leverancier van anoden, en in staat goede voorlichting te geven.
Anoden zijn bij de meeste watersportwinkels te verkrijgen, maar het voorbereidende rekenwerk kunt u beter zelf of de werf laten doen.