Hiswa

De activiteiten van de Vereniging hebben grofweg een tweeledig doel: ondersteuning van leden bij hun bedrijfsvoering en collectieve belangenbehartiging met het oog op een gezond bedrijfsklimaat voor de watersportsector. Dat doet de brancheorganisatie voor haar leden op internationaal, nationaal, regionaal en lokaal niveau, alsmede via speciale bedrijfsgroepen en specialistische ondersteuning op het gebied van onder andere export, techniek, milieu, wet- en regelgeving, scholing en onderwijs en arbo.
HISWA Vereniging presenteert zich de laatste jaren steeds meer in de media, zowel landelijk als regionaal. Als spreekbuis van de branche naar consument en overheid. Via ons eigen vakblad ‘HISWA Magazine’ wordt de branche geïnformeerd. Leden ontvangen daarnaast tweewekelijks de digitale nieuwsbrief HISWA InfoMail, waarin exclusieve informatie staat. Ook is er een apart besloten ledendeel op de website.
HISWA-tentoonstellingen
De jaarlijkse HISWA-watersporttentoonstellingen in Amsterdam (voorjaar) en IJmuiden (najaar) zijn een begrip. Al vanaf 1933 organiseert HISWA Vereniging in samenwerking met Amsterdam RAI de voorjaarstentoonstellingen. De HISWA te water staat sinds 1987 vast op de agenda. Beide beurzen zijn een toonaangevende en stabiele factor in de promotie van de Nederlandse watersportindustrie. Amsterdam RAI neemt sinds 1 januari 2008 de organisatie en exploitatie van de binnen HISWA voor haar rekening. Vanaf 1 januari 2008 is de organisatie en exploitatie van de HISWA te water in handen van HISWA Multimedia BV. Binnen deze organisatie zijn naast de HISWA te water de activiteiten van HISWA.nl en HISWA Holland Yachting Group ondergebracht. HISWA Vereniging is voor honderd procent aandeelhouder van HISWA Multimedia BV.
Nederlandse watersport in cijfers (2008) (opgenomen 16-11-2010)
4.200 ondernemingen, waarvan ca. 2.200 met een hoofdactiviteit in de watersport
30.000 medewerkers
€ 2,55 miljard omzet, waarvan € 0,8 miljard indirecte omzet en € 1,45 miljard export
418.000 pleziervaartuigen in Nederland, groter dan 4 meter
1.100 jachthavens met 177.000 ligplaatsen
1,5 miljoen actieve watersporters
Zekerheid voor consumenten
HISWA Vereniging streeft naar kwaliteit en betrouwbaarheid. Leden houden zich aan geldende normen, richtlijnen en wetgeving. Maar ook open en vetrouw zakendoen krijgt alle aandacht. Leden hanteren verplicht de HISWA Algemene Voorwaarden, HISWA-contracten en HISWA-garantieregelingen. Deze zijn in goed overleg opgesteld met de ANWB en de Consumentenbond. Mocht er tóch onenigheid blijven bestaan tussen klant en bedrijf, dan kan de onafhankelijke Geschillencommissie Waterrecreatie in Den Haag bindend uitspraak doen. Kortom: een bedrijf dat bij HISWA Vereniging is aangesloten, biedt de consument volop zekerheid voor vertrouwd zakendoen.