Wettelijke Voorschriften
Certificaat van Onderzoek
Overgangsregeling Binnenvaartwet 31 december 2018 afgelopenEind vorig jaar heeft het Watersportverbond zich gemengd in de Certificaat van Onderzoek (CvO) discussie met betrekking tot het slepen van schepen. Er is echter nog een CvO plicht.
De Binnenvaartwet (van 30 december 2008) is op 1 juli 2009 van kracht geworden. In deze Binnenvaartwet is voor een groot deel van de grote pleziervaartuigen een certificaat van onderzoek verplicht gesteld. Welke schepen moeten op de Europese binnenwateren aan technische eisen voldoen?
Op de Europese binnenwateren (dus ook op de Nederlandse binnenwateren) moeten vanaf 30 december 2018 de volgende schepen voorzien zijn van een certificaat van onderzoek:
Van alle pleziervaartuigen die voorzien moeten zijn van een certificaat per 31 december 2018 heeft waarschijnlijk nog maar één derde deel een certificaat, of is er mee bezig. Dat is relatief heel weinig, zeker gezien het feit dat over minder dan een jaar de overgangsregeling afloopt. Een certificaat wordt niet in zeer korte tijd afgegeven. Daarvoor moet eerst allerlei onderzoek plaats vinden. Vaak wil men het schip 'droog' keuren, dus als het schip op de werf staat.
Dus ga je de werf op, vraag dan een eerste inspectie aan. De keurmeester kan dan een werklijst opstellen wat er nog moet gebeuren wil het schip goedgekeurd worden. Als iedereen eind 2018 een keuring aanvraagt, weet je zeker dat je niet meer op tijd een certificaat hebt. Er zijn simpelweg niet genoeg keurmeesters om die toestroom aan te kunnen. De bevoegde personen zijn aangesloten bij de NBKB of Register Holland. De keurmeesters van de EOC zijn bij de NBKB aangesloten. Voor namen en contact gegevens:
Voordat een certificaat kan worden afgegeven, moet er eerst een keuring van het schip plaatsvinden. Deze bestaat uit:
Overgangsregeling Binnenvaartwet 31 december 2018 afgelopenEind vorig jaar heeft het Watersportverbond zich gemengd in de Certificaat van Onderzoek (CvO) discussie met betrekking tot het slepen van schepen. Er is echter nog een CvO plicht.
De Binnenvaartwet (van 30 december 2008) is op 1 juli 2009 van kracht geworden. In deze Binnenvaartwet is voor een groot deel van de grote pleziervaartuigen een certificaat van onderzoek verplicht gesteld. Welke schepen moeten op de Europese binnenwateren aan technische eisen voldoen?
Op de Europese binnenwateren (dus ook op de Nederlandse binnenwateren) moeten vanaf 30 december 2018 de volgende schepen voorzien zijn van een certificaat van onderzoek:
- alle vaartuigen met een lengte van 20 m of meer, en
- alle vaartuigen korter dan 20 m waarvan het product van lengte, breedte en diepgang (bak- of volume meting) meer dan 100 m3 bedraagt
- alle sleep- en duwboten ongeacht de lengte
- drijvende werktuigen
Van alle pleziervaartuigen die voorzien moeten zijn van een certificaat per 31 december 2018 heeft waarschijnlijk nog maar één derde deel een certificaat, of is er mee bezig. Dat is relatief heel weinig, zeker gezien het feit dat over minder dan een jaar de overgangsregeling afloopt. Een certificaat wordt niet in zeer korte tijd afgegeven. Daarvoor moet eerst allerlei onderzoek plaats vinden. Vaak wil men het schip 'droog' keuren, dus als het schip op de werf staat.
Dus ga je de werf op, vraag dan een eerste inspectie aan. De keurmeester kan dan een werklijst opstellen wat er nog moet gebeuren wil het schip goedgekeurd worden. Als iedereen eind 2018 een keuring aanvraagt, weet je zeker dat je niet meer op tijd een certificaat hebt. Er zijn simpelweg niet genoeg keurmeesters om die toestroom aan te kunnen. De bevoegde personen zijn aangesloten bij de NBKB of Register Holland. De keurmeesters van de EOC zijn bij de NBKB aangesloten. Voor namen en contact gegevens:
Voordat een certificaat kan worden afgegeven, moet er eerst een keuring van het schip plaatsvinden. Deze bestaat uit:
- een algemene technische en veiligheidskeuring
- een vlakkeuring (tenzij er een vlakrapport is van max. 2 jaar oud (opgemaakt door een erkend expert))
- een proefvaart als er twijfel is of de manoeuvreereigenschappen klaarblijkelijk gevaar opleveren
- een geldige keuring van de gasinstallatie (door ILT erkende gaskeurder)