Zuid Willemsvaart

De Zuid-Willemsvaart is een kanaal tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch. Het vormt een kortere route voor de scheepvaart tussen het Belgische en het Brabantse/Gelderse deel van de rivier de Maas. Het kanaal loopt onder andere door Weert, Helmond, Veghel en Sint-Michielsgestel.
Sluizen
Het kanaal is 123 kilometer lang en heeft een hoogteverschil van 40 meter. Om het verval te overbruggen waren oorspronkelijk 21 sluizen nodig. In het verleden lag er bij elke sluis een ophaalbrug. In het huidige kanaal liggen 16 sluizen. Vanuit onder andere Schijndel en Helmond worden de sluizen en ophaalbruggen op afstand bediend.
Geschiedenis
In 1804 wilde keizer Napoleon het transport over water in Nederland en België verbeteren voor militaire doeleinden. Al voordat de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, was er een waterverbinding tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch: de Maas. Dit was echter een lange omweg, bovendien was de Maas vaak erg ondiep en dus maar vijf maanden per jaar bevaarbaar.
De Willemsvaart heeft haar naam te danken aan koning Willem I, die in 1822 besloot een verbindingskanaal te graven tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch. De graafwerkzaamheden begonnen in 1823 en het kanaal was drie jaar later klaar. Toen er later in Drenthe ook een Willemsvaart werd aangelegd, werd aan het Brabantse kanaal het woordje 'Zuid' toegevoegd.
Gegevens vaarweg
Breedte: 24 m tot 48 m
Lengte: 123 km.
Diepgang: 1,90 m tot 2,70 m
Beroepsvaart-/CEMT-klasse: beperkt klasse II tot en met klasse IV waarbij een maximaal toelaatbare scheepsafmeting van 90 x 12,00 m is toegestaan
Aansluitende vaarwegen: Bergsche Maas, Wilhelminakanaal, Noordervaart, kanaal Wessem-Nederweert, Albertkanaal
Havens en afmeermogelijkheden
(in volgorde van opvaart)
Den Bosch 1
2
3
Veghel WSV Veghel kaart
Helmond aanlegplaats kaart
Weert aanlegplaats kaart
Sluizen
Het kanaal is 123 kilometer lang en heeft een hoogteverschil van 40 meter. Om het verval te overbruggen waren oorspronkelijk 21 sluizen nodig. In het verleden lag er bij elke sluis een ophaalbrug. In het huidige kanaal liggen 16 sluizen. Vanuit onder andere Schijndel en Helmond worden de sluizen en ophaalbruggen op afstand bediend.
Geschiedenis
In 1804 wilde keizer Napoleon het transport over water in Nederland en België verbeteren voor militaire doeleinden. Al voordat de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, was er een waterverbinding tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch: de Maas. Dit was echter een lange omweg, bovendien was de Maas vaak erg ondiep en dus maar vijf maanden per jaar bevaarbaar.
De Willemsvaart heeft haar naam te danken aan koning Willem I, die in 1822 besloot een verbindingskanaal te graven tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch. De graafwerkzaamheden begonnen in 1823 en het kanaal was drie jaar later klaar. Toen er later in Drenthe ook een Willemsvaart werd aangelegd, werd aan het Brabantse kanaal het woordje 'Zuid' toegevoegd.
Gegevens vaarweg
Breedte: 24 m tot 48 m
Lengte: 123 km.
Diepgang: 1,90 m tot 2,70 m
Beroepsvaart-/CEMT-klasse: beperkt klasse II tot en met klasse IV waarbij een maximaal toelaatbare scheepsafmeting van 90 x 12,00 m is toegestaan
Aansluitende vaarwegen: Bergsche Maas, Wilhelminakanaal, Noordervaart, kanaal Wessem-Nederweert, Albertkanaal
Havens en afmeermogelijkheden
(in volgorde van opvaart)
Den Bosch 1
2
3
Veghel WSV Veghel kaart
Helmond aanlegplaats kaart
Weert aanlegplaats kaart