Lozingsverbod, en het waarom ervan

Wat spoelen we nou precies door het toilet? Veel mensen denken dat het geen kwaad kan of sterker nog:...
...dat de toiletspoeling overboord goed is voor het onderwater flora. Een soort milieuvriendelijke mest. Echter niets is minder waar. De stoffen die wij overboord spoelen veroorzaken eutrofiëring wat betekend dat het voedingsniveau in het water verstoord wordt. Dit gebeurt vaak ook zomers wanneer bij stilstaand water, de temperatuur oploopt waardoor er blauwalg gaat ontstaan.
Hierdoor gaat het zuurstof gehalte van het water drastisch naar beneden wat weer vissterfte tot gevolg kan hebben, Botulisme waar ook drijvende gevogelte weer moeite mee heeft.
Het is daarom ook ten strengste verboden om kunstmest in openbaar water te lozen.
Landbouwers moeten ook minstens 1 ½ meter uit de slootkant blijven tijdens het mesten.
Daar wordt ook zeer streng op gecontroleerd.
Kunstmest bevat nl.: Stikstof (N), Fosfor (P) en Kalium (K)
Bij iedere spoelbeurt gaat er gemiddeld 12-15 gr. Stikstof (N), 0.7-1.2gr. Fosfor (P), 90% van de N en 55% van de P bevind zich in de urine, de rest zit in de ontlasting van de mens.
Deze hoeveelheid “meststoffen” is voedsel voor ca. 1 kilo algen.
eze zgn. voedingsstoffen zijn ook verantwoordelijk veel technische en hygiënische problemen aan boord van ons bootje. Hieronder volgt uitgebreid het waarom.
Urine: is een hoog geconcentreerde samenstelling van o.a. NA+ enC1- samen met grote hoeveelheden K+, CA2+, Mg2+, SO 4 2+, PO4 3- etc.
Daar komt nog bij dat in 1 liter urine, 25gram Ureum [CO(NH 2 ) 2 ] zit wat niet meer is dan een afvalproduct bij vertering van eiwitten. Deze stof wordt ook veel gebruikt in kunstmest.
De vertering begint zodra de stof in aanraking komt met lucht dus al in de toiletpot en gaat verder door de slang, evt. kranen tot in de tank. Er zijn een aantal scheikundige acties wat plaatsvindt bij een gemiddeld toilet bezoek, wij besparen u de details.
In grote lijnen komt het hier op neer.
Ammoniak i.c.m. o.a. fosfaten, zouten, magnesium vormen een dunne harde laag binnen het afvalwatersysteem dat op den duur steeds dikker wordt en steeds moeilijker te verwijderen.
Vervolgens zouden we nu een hele opsomming kunnen doen van allerlei scheikundige formules maar echter komt het hier op neer dat nadat de urine ons lichaam heeft verlaten, beginner er diverse processen. Een verhoging van de pH, zout, geur en een corrosieve aanslag op ons sanitaire systeem.
Ontlasting: Bevat een aanzienlijke hoeveelheid fosfaten (P), Stikstof (N) is hoofdzakelijk aanwezig bij niet geheel verteerd voedsel. Grote hoeveelheden bacteriën uit de maag en van gedeeltelijk verteerd voedsel. (Zware) metalen, infectie dragende bacteriën etc.,
In de vuilwatertank worden de afvalproducten door elkaar gemixt. De met stikstof verrijkte urine zorgt direct voor verdere vertering / ontbinding van de vaste stoffen.
Dit proces is een natuurlijk en noodzakelijk proces voor het optimaal functioneren van een vuilwatersysteem.
Geurtjes:
Samen met deze afvalstoffen is verse lucht zeer belangrijk om dit proces geurvrij te laten verlopen.
Daarom zorg altijd voor een goede ventilatie (zuurstof in, CO2 uit)
Bij het ontbreken van lucht, begint er een rottingsproces in de tank en ontstaat er druk in de tank waardoor er de meest smerige taferelen kunnen ontstaan.
Zorg voor een goede ventilatie van uw tank. Voorkom verstoppingen.
U kunt middeltjes kopen om uw tank schoon te houden en de juiste bacteriën op peil maar nogmaals, is een goede ventilatie zeer belangrijk en het regelmatig spoelen van de tank met schoon water, voor het optimaal functioneren van de vuilwatertank.
Ook het spoelen met buitenboordwater wat krioelt met levend organisme (algen / plankton), opgeloste zouten en misschien zelfs wat blubber, kan nare geurtjes veroorzaken.
Door het toilet en de tank 2 tot 3 keer goed door te spoelen met schoon water, is dit probleem zeer snel opgelost. Een tank gevuld met schoon water mag wel geloosd worden in het oppervlaktewater.
Wanneer uw voor langere tijd van boord gaat, is het verstandig om delaatste spoeling te doen met een scheut (1 – 2 dl.) witte azijn. (Let op!! Geen bleek, Chloor of WC eend)
Het gebruik van een koolstof geurfilter voorkomt dat uw boot gehuld wordt in een sluier van rioollucht.Het is belangrijk dat dit filter niet verstopt raakt om eerder genoemde redenen.
Advies is om ieder seizoen het filter te vervangen. Chemische producten om geurtjes te camoufleren is niet aan te raden.
Leidingen dienen zo kort en zo strak mogelijk gemonteerd te worden aan boord.
De reden hiervan is dan er dan zo weinig mogelijk achter kan blijven wat kan gaan ruiken.
Bij hangende of zakkende slangen, kunnen restanten fecaliën en toiletpapier achter blijven.
Gebruik uitsluitend sanitair slang. Deze zijn geurdicht en zweten niet door voor een paar jaar.
Regelmatig spoelen met schoon drinkwater en de eerder genoemde azijn behandeling vertraagt de ontwikkeling van geurtjes, zoutafzetting van urine, kalkafzetting.
Toiletpapier: Het mag logisch zijn dat we het gebruik van toiletpapier tot een minimum moet worden beperkt. De kwaliteit van het papier is minstens zo belangrijk i.c.m. met een vuilwatersysteem.
Een simpele test is om 1 velletje van de rol een nacht in een glas water te leggen en de volgende dag te constateren dat:
Of het water heeft het velletje tot kleine vlokken gebracht waardoor dit papier geschikt is of,
Het velletje is intact waardoor het niet geschikt is voor gebruik aan boord.
(Bron: Jabsco)
...dat de toiletspoeling overboord goed is voor het onderwater flora. Een soort milieuvriendelijke mest. Echter niets is minder waar. De stoffen die wij overboord spoelen veroorzaken eutrofiëring wat betekend dat het voedingsniveau in het water verstoord wordt. Dit gebeurt vaak ook zomers wanneer bij stilstaand water, de temperatuur oploopt waardoor er blauwalg gaat ontstaan.
Hierdoor gaat het zuurstof gehalte van het water drastisch naar beneden wat weer vissterfte tot gevolg kan hebben, Botulisme waar ook drijvende gevogelte weer moeite mee heeft.
Het is daarom ook ten strengste verboden om kunstmest in openbaar water te lozen.
Landbouwers moeten ook minstens 1 ½ meter uit de slootkant blijven tijdens het mesten.
Daar wordt ook zeer streng op gecontroleerd.
Kunstmest bevat nl.: Stikstof (N), Fosfor (P) en Kalium (K)
Bij iedere spoelbeurt gaat er gemiddeld 12-15 gr. Stikstof (N), 0.7-1.2gr. Fosfor (P), 90% van de N en 55% van de P bevind zich in de urine, de rest zit in de ontlasting van de mens.
Deze hoeveelheid “meststoffen” is voedsel voor ca. 1 kilo algen.
eze zgn. voedingsstoffen zijn ook verantwoordelijk veel technische en hygiënische problemen aan boord van ons bootje. Hieronder volgt uitgebreid het waarom.
Urine: is een hoog geconcentreerde samenstelling van o.a. NA+ enC1- samen met grote hoeveelheden K+, CA2+, Mg2+, SO 4 2+, PO4 3- etc.
Daar komt nog bij dat in 1 liter urine, 25gram Ureum [CO(NH 2 ) 2 ] zit wat niet meer is dan een afvalproduct bij vertering van eiwitten. Deze stof wordt ook veel gebruikt in kunstmest.
De vertering begint zodra de stof in aanraking komt met lucht dus al in de toiletpot en gaat verder door de slang, evt. kranen tot in de tank. Er zijn een aantal scheikundige acties wat plaatsvindt bij een gemiddeld toilet bezoek, wij besparen u de details.
In grote lijnen komt het hier op neer.
Ammoniak i.c.m. o.a. fosfaten, zouten, magnesium vormen een dunne harde laag binnen het afvalwatersysteem dat op den duur steeds dikker wordt en steeds moeilijker te verwijderen.
Vervolgens zouden we nu een hele opsomming kunnen doen van allerlei scheikundige formules maar echter komt het hier op neer dat nadat de urine ons lichaam heeft verlaten, beginner er diverse processen. Een verhoging van de pH, zout, geur en een corrosieve aanslag op ons sanitaire systeem.
Ontlasting: Bevat een aanzienlijke hoeveelheid fosfaten (P), Stikstof (N) is hoofdzakelijk aanwezig bij niet geheel verteerd voedsel. Grote hoeveelheden bacteriën uit de maag en van gedeeltelijk verteerd voedsel. (Zware) metalen, infectie dragende bacteriën etc.,
In de vuilwatertank worden de afvalproducten door elkaar gemixt. De met stikstof verrijkte urine zorgt direct voor verdere vertering / ontbinding van de vaste stoffen.
Dit proces is een natuurlijk en noodzakelijk proces voor het optimaal functioneren van een vuilwatersysteem.
Geurtjes:
Samen met deze afvalstoffen is verse lucht zeer belangrijk om dit proces geurvrij te laten verlopen.
Daarom zorg altijd voor een goede ventilatie (zuurstof in, CO2 uit)
Bij het ontbreken van lucht, begint er een rottingsproces in de tank en ontstaat er druk in de tank waardoor er de meest smerige taferelen kunnen ontstaan.
Zorg voor een goede ventilatie van uw tank. Voorkom verstoppingen.
U kunt middeltjes kopen om uw tank schoon te houden en de juiste bacteriën op peil maar nogmaals, is een goede ventilatie zeer belangrijk en het regelmatig spoelen van de tank met schoon water, voor het optimaal functioneren van de vuilwatertank.
Ook het spoelen met buitenboordwater wat krioelt met levend organisme (algen / plankton), opgeloste zouten en misschien zelfs wat blubber, kan nare geurtjes veroorzaken.
Door het toilet en de tank 2 tot 3 keer goed door te spoelen met schoon water, is dit probleem zeer snel opgelost. Een tank gevuld met schoon water mag wel geloosd worden in het oppervlaktewater.
Wanneer uw voor langere tijd van boord gaat, is het verstandig om delaatste spoeling te doen met een scheut (1 – 2 dl.) witte azijn. (Let op!! Geen bleek, Chloor of WC eend)
Het gebruik van een koolstof geurfilter voorkomt dat uw boot gehuld wordt in een sluier van rioollucht.Het is belangrijk dat dit filter niet verstopt raakt om eerder genoemde redenen.
Advies is om ieder seizoen het filter te vervangen. Chemische producten om geurtjes te camoufleren is niet aan te raden.
Leidingen dienen zo kort en zo strak mogelijk gemonteerd te worden aan boord.
De reden hiervan is dan er dan zo weinig mogelijk achter kan blijven wat kan gaan ruiken.
Bij hangende of zakkende slangen, kunnen restanten fecaliën en toiletpapier achter blijven.
Gebruik uitsluitend sanitair slang. Deze zijn geurdicht en zweten niet door voor een paar jaar.
Regelmatig spoelen met schoon drinkwater en de eerder genoemde azijn behandeling vertraagt de ontwikkeling van geurtjes, zoutafzetting van urine, kalkafzetting.
Toiletpapier: Het mag logisch zijn dat we het gebruik van toiletpapier tot een minimum moet worden beperkt. De kwaliteit van het papier is minstens zo belangrijk i.c.m. met een vuilwatersysteem.
Een simpele test is om 1 velletje van de rol een nacht in een glas water te leggen en de volgende dag te constateren dat:
Of het water heeft het velletje tot kleine vlokken gebracht waardoor dit papier geschikt is of,
Het velletje is intact waardoor het niet geschikt is voor gebruik aan boord.
(Bron: Jabsco)