JACHTEN Onderlinge
0653380487
  • Home
  • Blog
  • Voor de scheepseigenaar
    • Foto's en video maken >
      • Foto's
      • Video
      • Films kijken
    • Omreken programma's
    • Services door derden >
      • Mediation
      • Vaartrainingen
      • Prijsonderhandelingen
      • Schepen halen en brengen
      • Administratie scheepsgegevens
    • Scheepstechniek >
      • Accu's: aanschaf en onderhoud
      • Alternatieve energie
      • Anodes en isolatie
      • Brandblussers
      • Brandstofsysteem
      • Fenders
      • Handleidingen
      • Haventechniek >
        • Reddingstrappen in de haven
      • Huiddoorvoeren
      • Koelwatersysteem >
        • Impeller vervangen
      • Motorstoring
      • Onderhoud houten opbouw
      • Schilderen >
        • Boven Water >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
        • Onderwater >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
      • Schroefasafdichting
      • Stuurinrichting
      • Teakdek
      • Toilet >
        • Lozingsverbod
      • Winterklaar maken schip
    • MerkenClubs >
      • Baarda grundel
      • Bavaria
      • Beja
      • Doerak
      • Mulder
      • Linssen
      • Pedro
      • Riva
      • Valk vlet
    • Leveranciers >
      • Installaties aan boord
      • Jachttransport
      • Mediation en onderhandelingen
      • Nautische juristen en advocaten
      • Verzekeringen en financieringen
      • Watersportartikelen
      • Wie levert (oude producten)?
      • Zeilmakerijen
    • Hulpmiddelen bij het varen >
      • Marifoonkanalen
      • Stremmingen
      • Waterhoogten
      • Weersverwachtingn
    • Wettelijke voorschriften
    • Pechhulp bij het varen >
      • Vergelijking Pechhulp Watersport
      • Bootgarant
      • Botenwacht
      • Eigen Boot Service
      • Geschillencommissie Waterrecreatie
  • Uw schip te koop
  • Toervaart
    • Vaarweginformatie >
      • België >
        • Afleidingskanaal der Leie
        • Albertkanaal
        • Antwerpen haven
        • Beneden- Dijle
        • Boudewijnkanaal
        • Boven- Schelde
        • Centrumkanaal
        • Dender
        • Historisch Centrumkanaal
        • Kanaal Blaton - Ath
        • Kanaal naar Charleroi
        • Kanaal Nimy - Blaton - Peronnes
        • Kanaal van Bocholt naar Herenthals
        • Kanaal van Bossuit naar Kortrijk
        • Kanaal van Briegden naar Neerharen
        • Kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten
        • Kanaal van Gent naar Oostende
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Ieper naar de IJzer
        • Kanaal van Lanaye
        • Kanaal van Leuve naar de Dijle
        • Kanaal van Lo
        • Kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerken + IJzer
        • Kanaal van Plassendale naar Nieuwpoort
        • Kanaal van Roeselare naar de Leie
        • Leie
        • Maas
        • Moervaart en Durmekanaal
        • Netekanaal
        • Ringvaart om Gent
        • Samber
        • Waalse Dender
        • Zeekanaal Brussel - Schelde
        • Zeeschelde
        • Zuid- Willemsvaart
      • Nederland >
        • Afgedamde Maas
        • Amer
        • Amertak
        • Beneden Merwede
        • Bergsche Maas
        • Boven Merwede
        • Dollard
        • Donge
        • Dordtsche Kil
        • Dronter Meer
        • Eemmeer
        • Eems
        • Ganzendiep
        • Gekanaliseerde Hollandsche IJssel
        • Gooimeer
        • Grevelingenmeer
        • Haringvliet
        • Hollandsch Diep
        • Hoge Vaart
        • Hollandsche IJssel
        • IJ
        • IJssel
        • Julianakanaal
        • Kanaal door Walcheren
        • Kanaal door Zuid Beveland
        • Kanaal Sluis-Brugge
        • Kanaal van Amsterdam naar Tiel
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Sint Andries
        • Kanaal Wessem-Nederweert
        • Ketelmeer
        • Lek
        • Lekkanaal
        • Linge
        • Maas
        • Maas-Waalkanaal
        • Markermeer
        • Markkanaal
        • Mastgat
        • Meppelerdiep
        • Merwedekanaal
        • Nieuwe Maas
        • Nieuwe Merwede
        • Nieuwe Rijn
        • Nieuwe Waterweg
        • Nijkerkernauw
        • Noord
        • Noordervaart
        • Noordzeekanaal
        • Nuldernauw
        • Oosterschelde
        • Oude Maas
        • Pannerdensch kanaal
        • Rijn
        • Schelde Rijn kanaal
        • Spui
        • Twentekanalen
        • Veluwemeer
        • Volkerak
        • Vossemeer
        • Waal
        • Westerschelde
        • Wilhelminakanaal
        • Wolderwijd
        • Zuid WIllemsvaart
        • Zijpe
        • Zwolle IJssel kanaal
    • Vaartochten >
      • Vlootschouw
      • Reisverhalen >
        • Frankrijk
      • Vaartochten vanuit: >
        • Amsterdam
        • Den Bosch
        • Groningen
        • Nijmegen
        • Rotterdam
        • Tiel
        • Utrecht
        • Maastricht
      • Vaargebieden >
        • Maasplassen Midden Limburg
      • Trainingstochten
    • Belangenbehartiging >
      • Landelijk >
        • ANWB
        • Hiswa
        • KNMC
        • Nederlands Platform Waterrecreatie
        • SAW
        • SRN
        • Varen doe je Samen
        • Vereniging Schuttevaer
        • VVW- Toervaren
        • Watersportverbond
      • Marketing van het toervaren
      • Projekten ontwikkeling watersport >
        • Passantenhaven Boxmeer
        • Passantenhaven Cuijk
        • Rivierengebied: Linge verder bevaarbaar maken
        • Varik: Aanlegsteiger
        • Wamel
      • Regionaal >
        • Federatie Watersport Midden Maas
        • Regio Deltawateren
      • Rechtszaken
      • Verbeterpunten
      • Wetgeving
    • Jachthavens in Nederland >
      • Dieze >
        • Dieze, WSV de Viking
      • IJssel (Gelderse IJssel) >
        • Deventer, Jachthaven Deventer
        • Veessen, Jachthaven IJsselzicht
        • Zutphen, WSV de Mars
        • Zutphen, WSV Gelre
      • Lek >
        • Culemborg
      • Linge >
        • Arkel, WSV de Gors
        • Geldermalsen, WSV Achter 't Veer
        • Heukelum, WSV de Wiel
        • Leerdam, WSV de Oude Horn
      • Maas >
        • Boxmeer, WSV Boxmeer
        • Cuijk, WSV Kraaijenbergse Plassen
        • Den Bosch WSV Neptunus
        • Gennep WSC Paesplas
        • Grave, WSV de Stuw
        • Heumen, WSV Maas en Waal
        • Maasbommel, WSV Gouden Ham
        • Maastricht, Maastricht Marina
        • Maasbommel, Hanzeland
        • Middelaar WSV de Driesen
        • Mook, Jachthaven Eldorado
        • Niftrik, WSV de Batavier
        • Venlo, WSV de Maas
        • Wanssum, Jachthaven Wanssum
      • Merwede >
        • Gorinchem, WSV de Merwede
        • Sleeuwijk, Sleeuwijk Yachting
      • Nederrijn >
        • Wageningen WSV Vada
        • Wijk bij Duurstede, WSV Rijn en Lek
      • Nieuwe Maas >
        • Rotterdam, City Marina
        • Veerhaven
      • Waal >
        • Nijmegen, stadshaven
        • Tiel, Tielse WSV de Waal
        • Zaltbommel, WSV de Golfbreker
      • Zuid Willemsvaart >
        • Helmond, afmeerplaats
        • Veghel, WSV Veghel
    • Jachthavens in België
    • Nautische evenementen
    • Schepenmarkt >
      • Aanbiedingen en advertenties
      • Databases voor gebruikte schepen
      • Scheepswerven
      • Scheepsbemiddeling en brokerage
    • Buitenland
    • Beurzen
    • Watersportbladen en nieuwsbrieven
    • Diensten aangeboden
    • Overige watersport >
      • Juridische geschillen
  • Club
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Sponsoring en adverteren
    • Vacature(s) >
      • Vaarwegontwikkelaar
    • Wordt sponsor

Leggen en onderhoud teakdek

Picture
Het maken van een Teak dek.


Een Teak dek is op veel manieren te leggen. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen, je moet het altijd zien in combinatie met de ondergrond.

Op deze pagina noemen wij in het kort enkele methodes om u op weg te helpen.




De inhoud van deze pagina.
A de ondergrond
B het leggen
C het inrubberen

DE ONDERGROND
De ondergrond moet uiteraard vast en vlak, droog en schoon, en roest- en vetvrij zijn. Als dat zo is, dan kunnen de latten in principe direct op de ondergrond gelijmd worden. Wel is het zo dat het makkelijker is om eerst een tussenlaag van multiplex te leggen, dan kunnen de latten daarop even vastgeschoefd of -geniet worden.

U kunt niet direct op de ondergrond lijmen als bijvoorbeeld:
- de ondergrond niet vlak genoeg is.
- de lijm niet zal hechten. (doe een hechtproef) 
- de latten vastgezet moeten worden om ze op de plaats te houden, bijvoorbeeld bij.gebogen werk, of langere lengten.

In die gevallen moet u gaan werken met de multiplex tussenlaag om een goede ondergrond te verkrijgen. Neem hiervoor Jumbo- of Bruynzeel garantiemultiplex van minimaal 10 mm dik. Om vochttoetreding te voorkomen kan het multiplex het beste verlijmd worden op de ondergrond. Gebruik hiervoor bedding compound (ruim aanbrengen) en primers volgens voorschrift. Kit ook de kopse kanten van de plaat goed af, zodat hier ook geen vocht kan binnen treden.

HET LEGGEN VAN DE LATTEN 
Bekijk of u het makkelijkst eerst de deklatten- of de eerst de vissingdelen (= de randen) kunt leggen. In het algemeen is het het makkelijkst om met de vissingdelen te beginnen.

De deklatten en vissingdelen kunnen het makkelijkst met MSR bedding compound verlijmd worden. (gebruik primer volgens voorschrift)
Epoxylijm zou ook kunnen, maar dat werkt moeilijker omdat het zo dun is dat het wegloopt.
PU lijm is niet geschikt omdat deze lijm bruist tijdens het uitharden en dan de kitsponning zou vullen.

Breng de kit aan met de speciale spuitmond of met een geribde lijmkam. Om de elastische werking van de bedding compound volledig tot zijn recht te laten komen moet de laagdikte hiervan ca 2 mm zijn.

Druk de latten "vol en zat" in de kit. De latten kunnen nu in de sponning geschroefd of geniet worden om ze op de plaats te houden.
Dikke dekdelen (12 mm en dikker) worden ook wel verzonken geschroefd, waarna het schroefgat wordt afgedopt met een Teakhouten prop.

Laat de lijm minimaal 2 dagen uitharden voordat u verder gaat met bewerken.


HET INRUBBEREN
Inrubberen lijkt makkelijk, maar is moeilijk !

De moeilijkheid is dat moet worden voorkomen dat er luchtbellen worden ingesloten. Daarvoor moet niet alleen op de juiste wijze gekit worden, maar ook moet de voeg goed voorbereid zijn.

Primeren
Zorg ervoor dat de voeg leeg, schoon en droog is.
Maak daarna de voeg vetvrij met MSR Cleaner, en breng daarna binnen één uur met een schoon kwastje de MSR primer P aan.

Primer droogt snel. Werk om indrogen te voorkomen niet uit de verpakking, maar schenk het over in een schoon glas of blik. Schenk niet meer in dan dat binnen 30 minuten verwerkt kan worden. De primer moet in een aaneengesloten laag aangebracht worden. Zorg ervoor dat de primer niet meer vervuild door bijvoorbeeld vette vingers.

Om een optimale hechting van de kit te krijgen ("chemisch hechten") moet binnen 6 uur na het opdrogen van de primer de kit aangebracht worden.


Kit aanbrengen
In theorie is het zo dat de kit alleen aan de zijdes van de voeg mag hechten en niet aan de bodem. (Als de deklat in de breedte zou gaan krimpen kan de kit dan meer en makkelijker uitrekken.)

Hechting aan de bodem kan voorkomen worden door de bodem af te plakken met MSR Nadentape. Bij dekdelen vanaf ca 65 mm is het zeker raadzaam om dat ook te doen.

Echter, in de praktijk blijkt dat het onmogelijk is om bij onze standaard dekdelen (9x48 mm) de bodem correct af te plakken. Het plakband verschuift en doet meer kwaad dan goed.
Omdat onze dekdelen vrij smal zijn, relatief een grote sponning hebben en bovendien niet veel zullen krimpen (droog Teakhout is zeer stabiel)  adviseren wij om de bodem niet af te plakken. Proefondervindelijk krijg je zo de sterkste voeg.

Snij voordat u gaat kitten ca 2 cm van de spuitmond af. (u krijgt dan een spuitopening van ca 8 mm) Zet de spuitmond haaks op het dek, en beweeg hem tijdens het spuiten zodanig vooruit dat de kit uitloopt vóór de spuitmond.
Werk met een overdadige hoeveelheid kit: het is beter om 5 mm te dik aan te brengen dan 0,5 mm te weinig! Smeer het eventueel op de plaats met een plamuurmes en kliederen is geen bezwaar want na het schuren zie je daar niets meer van.

Delen die later niet geschuurd kunnen worden kunt u afplakken met schilders plakband. Het is makkelijk om dat plakband na ongeveer een half uur alvast te verwijderen: dan krijgt u een mooie strakke naad.
De kit droogt vrij snel, na een paar uur is het dek beloopbaar. Fabrikanten van van kit zijn ondermeer Sikaflex en Saba.


Afwerken
Grote klodders kit kunnen met een mesje of steekbeitel verwijderd worden. Daarna kan het dek met een bandschuurmachine (in de lengterichting) worden nageschuurd. Wacht met het afwerken totdat de kit goed is doorgehard. Afhankelijk van de temperatuur minimaal 3 dagen, maar liever een week. 

(Met dank aan de Arnhemsche Fijnhouthandel: www.af.nl)


Club voor toervaarders