Maas

Maas bij Gennep, bovenstrooms van de brug
Verzanding van een rivier
Soms doet Rijkswaterstaat dingen die niet echt begrijpelijk zijn. Nadat honderden jaren de Maas in bochten verzandde is een deel van het probleem opgelost door het afsnijden van bochten, en door het toepassen van oeververharding op plaatsen waar afkalving dreigde.
Totdat de natuur ineens weer terug moest, en de oeververharding werd verwijderd. Dat is bijvoorbeeld het geval in Gennep. Schippers krijgen sinds 2011 steeds ,meer klachten over de ondiepten die er ontstaan.
De Gelderlander schrijft in haar krant van 31 mei:GENNEP- De nieuwe, natuurlijke Maasoevers kunnen een gevaar opleveren voor de scheepvaart. Met name bij Gennep en Heijen zijn gevaarlijke situaties. Dat zegt Koninklijke Schuttevaer.
Volgens de belangenorganisatie van de binnenscheepvaart ontstaan door de afkalving van de natuurlijke oevers, daar waar Rijkswaterstaat de basaltkeien heeft verwijderd, ondiepten. Die brengen schepen soms in problemen, aldus Schuttevaer. Volgens Rijkswaterstaat zijn de problemen nog niet goed onderzocht en gaat het tot nu toe slechts om enkele klachten van schippers.Dus moeten we eerst geld besteden om iets dat tientallen jaren goed is geweest te veranderen, vervolgens geld investeren om te "onderzoeken" wat iedere schipper je zo kan vertellen, en vervolgens weer geld besteden om de oude situatie te herstellen?Iets meer strategisch denken van Rijkswaterstaat (over de besteding van ons belastinggeld) lijkt ons gewenst!
Begin 2014 is besloten om ter plaatse van de verzanding betonning te gaan plaatsen (!).
Soms doet Rijkswaterstaat dingen die niet echt begrijpelijk zijn. Nadat honderden jaren de Maas in bochten verzandde is een deel van het probleem opgelost door het afsnijden van bochten, en door het toepassen van oeververharding op plaatsen waar afkalving dreigde.
Totdat de natuur ineens weer terug moest, en de oeververharding werd verwijderd. Dat is bijvoorbeeld het geval in Gennep. Schippers krijgen sinds 2011 steeds ,meer klachten over de ondiepten die er ontstaan.
De Gelderlander schrijft in haar krant van 31 mei:GENNEP- De nieuwe, natuurlijke Maasoevers kunnen een gevaar opleveren voor de scheepvaart. Met name bij Gennep en Heijen zijn gevaarlijke situaties. Dat zegt Koninklijke Schuttevaer.
Volgens de belangenorganisatie van de binnenscheepvaart ontstaan door de afkalving van de natuurlijke oevers, daar waar Rijkswaterstaat de basaltkeien heeft verwijderd, ondiepten. Die brengen schepen soms in problemen, aldus Schuttevaer. Volgens Rijkswaterstaat zijn de problemen nog niet goed onderzocht en gaat het tot nu toe slechts om enkele klachten van schippers.Dus moeten we eerst geld besteden om iets dat tientallen jaren goed is geweest te veranderen, vervolgens geld investeren om te "onderzoeken" wat iedere schipper je zo kan vertellen, en vervolgens weer geld besteden om de oude situatie te herstellen?Iets meer strategisch denken van Rijkswaterstaat (over de besteding van ons belastinggeld) lijkt ons gewenst!
Begin 2014 is besloten om ter plaatse van de verzanding betonning te gaan plaatsen (!).