Stuurinrichting

Bij een stuurinrichting zijn eigenlijk maar vier zaken van belang:
- zitten alle verbindingen goed vast?
- geen lekkage bij hydraulische stuurinrichtingen?
- geen lucht in de leidingen?
- draait de installatie soepel?
Als deze vier zaken in orde zijn dan red u het wel tot de volgende haven.
- zitten alle verbindingen goed vast? En daarvoor moet u vanaf het stuurwiel tot en met de roerkoning het hele traject nalopen. Bij een mechanische stuurinrichting is er natuurlijk meer dat mechanisch versleten kan zijn, maar in elk geval moet u het hele traject zorgvuldig doorlopen en letten op: . losgelopen moeren . lekkage van leidingen . mechanische slijtage van schalmen, gebrek aan smering . bijzonderheden of lekkages bij de roerkoning(en) . bijzonderheden of lekkages bij de stuurcylinder(s)- geen lekkage bij hydraulische stuurinrichtingen Een hydraulische stuurinrichting werkt pas goed als die geheel met olie is gevuld. Dit moet speciale hydraulische olie zijn, en daarnaast moet je aan de hand van de gebruiksaanwijzing vaststellen wanneer de olie ververst moet worden. Naast een eventuele vervanging is eigenlijk de enige spelbreker van een onbezorgd vaargenot dat die olie wegloopt. Daarvoor in de plaats komt dan lucht, en omdat die gecomprimeerd kan worden wordt de werking van het stuur steeds minder. Tot het moment dat aan het stuur draaien geen uitweg meer biedt en u een andere manier moet vinden om een juiste koers te houden- geen lucht in de leidingen
Als het stuur wat sponzig aanvoelt is er waarschijnlijk toch sprake van lucht in de leidingen. Met een maatje de leidingen bijvullen (dat kost wel een uurtje) is de enige oplossing. En controleer meteen of er sprake is van lekkage, en of de olie nog niet aan vervanging toe is. Want normaal is het niet!- draait de installatie soepel Niets went zo snel als dingen die langzaam minder worden. Dat is zo bij het horen en zien, maar dat is ook zo bij de stuurinrichting van een schip. En dan moet u op zoek naar de oorzaak ervan: onvoldoende gesmeerde roerkoningen? Aanvaring met het roer waardoor het geheel verkeerd voor zijn werk staat? Corrosie aan de binnenzijde van de roerkoningen? Een afgeknelde leiding? En een bijkomend probleem is dat u al spelenderwijs steeds meer kracht gebruikt om te sturen. Waardoor uiteindelijk door de enorme hefboomwerking van de stuurcylinders zaken ontwricht en stuk maakt. Dus wel oplossen als je lang van je schip wilt genieten!
- zitten alle verbindingen goed vast?
- geen lekkage bij hydraulische stuurinrichtingen?
- geen lucht in de leidingen?
- draait de installatie soepel?
Als deze vier zaken in orde zijn dan red u het wel tot de volgende haven.
- zitten alle verbindingen goed vast? En daarvoor moet u vanaf het stuurwiel tot en met de roerkoning het hele traject nalopen. Bij een mechanische stuurinrichting is er natuurlijk meer dat mechanisch versleten kan zijn, maar in elk geval moet u het hele traject zorgvuldig doorlopen en letten op: . losgelopen moeren . lekkage van leidingen . mechanische slijtage van schalmen, gebrek aan smering . bijzonderheden of lekkages bij de roerkoning(en) . bijzonderheden of lekkages bij de stuurcylinder(s)- geen lekkage bij hydraulische stuurinrichtingen Een hydraulische stuurinrichting werkt pas goed als die geheel met olie is gevuld. Dit moet speciale hydraulische olie zijn, en daarnaast moet je aan de hand van de gebruiksaanwijzing vaststellen wanneer de olie ververst moet worden. Naast een eventuele vervanging is eigenlijk de enige spelbreker van een onbezorgd vaargenot dat die olie wegloopt. Daarvoor in de plaats komt dan lucht, en omdat die gecomprimeerd kan worden wordt de werking van het stuur steeds minder. Tot het moment dat aan het stuur draaien geen uitweg meer biedt en u een andere manier moet vinden om een juiste koers te houden- geen lucht in de leidingen
Als het stuur wat sponzig aanvoelt is er waarschijnlijk toch sprake van lucht in de leidingen. Met een maatje de leidingen bijvullen (dat kost wel een uurtje) is de enige oplossing. En controleer meteen of er sprake is van lekkage, en of de olie nog niet aan vervanging toe is. Want normaal is het niet!- draait de installatie soepel Niets went zo snel als dingen die langzaam minder worden. Dat is zo bij het horen en zien, maar dat is ook zo bij de stuurinrichting van een schip. En dan moet u op zoek naar de oorzaak ervan: onvoldoende gesmeerde roerkoningen? Aanvaring met het roer waardoor het geheel verkeerd voor zijn werk staat? Corrosie aan de binnenzijde van de roerkoningen? Een afgeknelde leiding? En een bijkomend probleem is dat u al spelenderwijs steeds meer kracht gebruikt om te sturen. Waardoor uiteindelijk door de enorme hefboomwerking van de stuurcylinders zaken ontwricht en stuk maakt. Dus wel oplossen als je lang van je schip wilt genieten!