Pannerdensch Kanaal

Het Pannerdensch Kanaal ligt tussen de Boven-Rijn en de Neder-Rijn. Bij Pannerden splitst de Boven-Rijn zich in de Waal en het Pannerdensch Kanaal. Dit punt heet de Pannerdense Kop. Vanaf de Pannerdense Kop tot bij Angeren ligt het gegraven riviergedeelte genaamd Pannerdensch Kanaal. Vanaf Angeren stroomt de Neder-Rijn, die bij Arnhem splitst in de IJssel en de Neder-Rijn. Dit splitsingspunt wordt de IJsselkop genoemd. Het Pannerdensch Kanaal is ongeveer zes kilometer lang. In 2007 bestond het kanaal driehonderd jaar.
Het kanaal is belangrijk voor de beroepsscheepvaart en -visserij: gemiddeld passeren elke dag zo’n zestig binnenvaartschepen het kanaal. Verder kan er gezwommen worden en is er ruimte voor oeverrecreatie, sportvisserij en recreatievaart.
Geschiedenis
Het Pannerdensch Kanaal is aangelegd in een tijd van militaire conflicten tussen Nederland en Frankrijk. In de 16e en 17e eeuw vormden de Neder-Rijn en de IJssel zwakke plekken in de verdediging van Nederland. Het Pannerdensch Kanaal werd daarom gegraven als verdedigingslinie, aanvankelijk zonder verbinding met de Rijn en de Waal. Een paar jaar later werd deze verbinding alsnog gelegd om de watertoevoer naar de IJssel en de Neder-Rijn veilig te stellen. Het kanaal behield zijn sleutelpositie voor de landsverdediging nog tot en met de Koude Oorlog.
Oprichting Rijkswaterstaat
De geschiedenis van Rijkswaterstaat is nauw verbonden met het kanaal: in 1798, bijna een eeuw na de aanleg, werd Rijkswaterstaat opgericht voor het beheer en onderhoud van het kanaal. Doel was om ervoor te zorgen dat de verdeling van de waterafvoer over het kanaal volgens gemaakte afspraken verliep. Meer informatie hierover staat onder ‘waterhuishouding’ (zie rechts op deze pagina onder ‘Zie ook’).
Afvoer van water
Het Pannerdensch Kanaal speelt een belangrijke rol in het afvoeren van regen- en smeltwater. Met sluizen en stuwen in de Neder-Rijn wordt het water dat via de Rijn ons land binnenstroomt verdeeld over de Waal en het Pannerdensch Kanaal en vervolgens over de IJssel en de Neder-Rijn. Meer informatie over deze waterhuishouding staat rechts op deze pagina onder 'Zie ook'.
Langs de vaarweg
Het gebied kent verschillende bezienswaardigheden: De Loowaard, de Lobbensche Waard, de Pannerdensche overlaat, Fort Pannerden, Huis Aerdt, de Klompenwaard en kasteel Doornenburg. De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal, ‘tunnel Pannerdensch Kanaal’, is onderdeel van de Betuweroute tussen Bemmel en Zevenaar. Deze tunnel is 2.680 meter lang.
Gegevens vaarweg
Lengte: 6 kilometer Breedte: 135 meter Beroepsvaart-/CEMT-klasse: Va Groot Rijnschip Recreatievaartklasse: AM Aansluitende vaarwegen: Boven-Rijn, de Waal
Het kanaal is belangrijk voor de beroepsscheepvaart en -visserij: gemiddeld passeren elke dag zo’n zestig binnenvaartschepen het kanaal. Verder kan er gezwommen worden en is er ruimte voor oeverrecreatie, sportvisserij en recreatievaart.
Geschiedenis
Het Pannerdensch Kanaal is aangelegd in een tijd van militaire conflicten tussen Nederland en Frankrijk. In de 16e en 17e eeuw vormden de Neder-Rijn en de IJssel zwakke plekken in de verdediging van Nederland. Het Pannerdensch Kanaal werd daarom gegraven als verdedigingslinie, aanvankelijk zonder verbinding met de Rijn en de Waal. Een paar jaar later werd deze verbinding alsnog gelegd om de watertoevoer naar de IJssel en de Neder-Rijn veilig te stellen. Het kanaal behield zijn sleutelpositie voor de landsverdediging nog tot en met de Koude Oorlog.
Oprichting Rijkswaterstaat
De geschiedenis van Rijkswaterstaat is nauw verbonden met het kanaal: in 1798, bijna een eeuw na de aanleg, werd Rijkswaterstaat opgericht voor het beheer en onderhoud van het kanaal. Doel was om ervoor te zorgen dat de verdeling van de waterafvoer over het kanaal volgens gemaakte afspraken verliep. Meer informatie hierover staat onder ‘waterhuishouding’ (zie rechts op deze pagina onder ‘Zie ook’).
Afvoer van water
Het Pannerdensch Kanaal speelt een belangrijke rol in het afvoeren van regen- en smeltwater. Met sluizen en stuwen in de Neder-Rijn wordt het water dat via de Rijn ons land binnenstroomt verdeeld over de Waal en het Pannerdensch Kanaal en vervolgens over de IJssel en de Neder-Rijn. Meer informatie over deze waterhuishouding staat rechts op deze pagina onder 'Zie ook'.
Langs de vaarweg
Het gebied kent verschillende bezienswaardigheden: De Loowaard, de Lobbensche Waard, de Pannerdensche overlaat, Fort Pannerden, Huis Aerdt, de Klompenwaard en kasteel Doornenburg. De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal, ‘tunnel Pannerdensch Kanaal’, is onderdeel van de Betuweroute tussen Bemmel en Zevenaar. Deze tunnel is 2.680 meter lang.
Gegevens vaarweg