Noord

De Noord in Zuid-Holland is de verbindende rivier tussen de Beneden Merwede-Oude Maas en de Nieuwe Maas-Lek. Bij Papendrecht splitst de Noord zich in twee takken, met in het midden het eiland Sophiapolder.
De rivier aan de westkant van de Sophiapolder is de Rietbaan. De Rietbaan heeft een zijtak, de Strooppot, die aan de bovenstroomse zijde is afgesloten. Aan de linkeroever van de Noord ligt IJsselmonde, aan de rechterzijde de Alblasserwaard.
De Noord is belangrijk voor de scheepvaart. Vooral binnenvaartschepen tussen Rotterdam en het achterland maken gebruik van de rivier. Ook de routegebonden recreatievaart maakt druk gebruik van de Noord. Om de rivier goed bevaarbaar te houden worden regelmatig baggeractiviteiten uitgevoerd, vooral op het splitsingspunt met de Oude Maas en de Beneden Merwede.
Gesaneerde waterbodemBegin 2008 is de waterbodem van het noordelijke deel van de Rietbaan en de Strooppot gesaneerd. Dit was nodig, omdat de waterbodem sterk was verontreinigd. Dit kwam doordat in het gebied jarenlang vervuild slib van de Rijn werd aangevoerd. Daarnaast was de verontreiniging te wijten aan de industriële bestemming die dit gebied al meer dan 100 jaar heeft. De inmiddels voltooide sanering is een belangrijke stap voor de realisatie van het project Noordoevers. Langs de oevers zal de komende jaren woningbouw, recreatie en natuur ontwikkeld worden.
GeschiedenisDe Noord bestond al voor de Middeleeuwen als aftakking van de Waal en werd toen nog ‘Merwede’ genoemd. De rivier maakte in die tijd bij Ridderkerk een scherpe bocht (de Ridderkerksche-haven is daar nog een overblijfsel van) en liep om de polder Donkersloot heen terug naar Krimpen aan de Lek. Bij een ramp in 1373 braken in die streek verschillende dijken door waardoor veel gebieden langs de Noord overstroomden. Hierdoor ontstond de huidige, rechte rivierloop langs Kinderdijk naar Krimpen aan de Lek.
Gegevens vaarweg
De rivier aan de westkant van de Sophiapolder is de Rietbaan. De Rietbaan heeft een zijtak, de Strooppot, die aan de bovenstroomse zijde is afgesloten. Aan de linkeroever van de Noord ligt IJsselmonde, aan de rechterzijde de Alblasserwaard.
De Noord is belangrijk voor de scheepvaart. Vooral binnenvaartschepen tussen Rotterdam en het achterland maken gebruik van de rivier. Ook de routegebonden recreatievaart maakt druk gebruik van de Noord. Om de rivier goed bevaarbaar te houden worden regelmatig baggeractiviteiten uitgevoerd, vooral op het splitsingspunt met de Oude Maas en de Beneden Merwede.
Gesaneerde waterbodemBegin 2008 is de waterbodem van het noordelijke deel van de Rietbaan en de Strooppot gesaneerd. Dit was nodig, omdat de waterbodem sterk was verontreinigd. Dit kwam doordat in het gebied jarenlang vervuild slib van de Rijn werd aangevoerd. Daarnaast was de verontreiniging te wijten aan de industriële bestemming die dit gebied al meer dan 100 jaar heeft. De inmiddels voltooide sanering is een belangrijke stap voor de realisatie van het project Noordoevers. Langs de oevers zal de komende jaren woningbouw, recreatie en natuur ontwikkeld worden.
GeschiedenisDe Noord bestond al voor de Middeleeuwen als aftakking van de Waal en werd toen nog ‘Merwede’ genoemd. De rivier maakte in die tijd bij Ridderkerk een scherpe bocht (de Ridderkerksche-haven is daar nog een overblijfsel van) en liep om de polder Donkersloot heen terug naar Krimpen aan de Lek. Bij een ramp in 1373 braken in die streek verschillende dijken door waardoor veel gebieden langs de Noord overstroomden. Hierdoor ontstond de huidige, rechte rivierloop langs Kinderdijk naar Krimpen aan de Lek.
Gegevens vaarweg
- Lengte: 8,6 kilometer
- Breedte: 174 tot 345 meter
- Diepte: -10 meter tot -4,80 meter t.o.v. NAP
- Beroepsvaart: VIc of zesbaksduwstel
- Recreatievaart: Indicatieklasse AZM
- Kruisende vaarwegen: Beneden-Merwede, Oude Maas, Nieuwe Maas, Lek