Geldermalsen, WSV Achter 't Veer
De geschiedenis van de jachthaven.
Geldermalsen was vroeger bekend van de noord-zuidverbinding Utrecht – Den Bosch via het veer. De kade achter dit veer waar de aanleg plaatsen voor de beroepsvaart waren noemde men Achter ‘t veer. Vroeger was dit de kade waar diverse handelswaar ( turf, stenen, dakpannen) aankwamen. De Linge had toen nog een andere loop, bij de bouw van de betonnen brug is de Linge omgelegd en deels gedempt. Van het originele gedeelte bleef een opening van 40 meter diep en 10 meter breed over. Deze was bedoeld als kanohaven. Later werden er eenvoudige steigers getimmerd om een visbootje aan te leggen. Even daarna kwamen er de eerste passanten vaak met een wonderlijk omgebouwde roeiboot die aanlegden aan de kleine steigers.
Rond 1960 rijpte bij enkele watersporters uit Geldermalsen het plan om een vereniging op te richten. In overleg met de gemeente is dat ook gebeurd, in 1961 o.l.v.Hr. van Harten de Hr. van Mameren en de Hr. Derkzen van Angeren. De naam W.S.V. Achter ‘t Veer werd aangenomen en de vereniging was werkelijkheid. Liggeld was Fl 5,00 per jaar en Fl 2,50 voor de jeugd. De nieuwe vereniging werd notarieel ingeschreven op 6 maart 1967.
Door het uitgraven van de haven werd het wateroppervlak wat vergroot, maar toch zat de haven weer snel propvol. De gemeente zorgde voor eenvoudige toiletten en een wasbak. In 1971 kwam het bestuur met een doordacht plan om de haven groter te maken, de Gemeente gaf na overleg haar goedkeuring en het werk kon beginnen. De damwanden werden in de grond gespoten en de haven werd met kleine beetjes uitgegraven. Een andere ploeg was begonnen met het opbouwen van het clubhuis. Na 2 jaar was het karwei voltooid en was de jachthaven een feit en op 18 mei 1974 werd de jachthaven officieel geopend. Op een paar kleine veranderingen na ligt de jachthaven er nog hetzelfde bij als toen.
Gegevens van de haven:
Oppervlakte: 12000 vierkante meter
ligplaatsen 155
Boten 145
Leden 152
Contact:
Achter 't Veer 4
4191AD Geldermalsen
Tel: 0345-572771
wsvachtertveer@outlook.com
Lid VNM
Geldermalsen was vroeger bekend van de noord-zuidverbinding Utrecht – Den Bosch via het veer. De kade achter dit veer waar de aanleg plaatsen voor de beroepsvaart waren noemde men Achter ‘t veer. Vroeger was dit de kade waar diverse handelswaar ( turf, stenen, dakpannen) aankwamen. De Linge had toen nog een andere loop, bij de bouw van de betonnen brug is de Linge omgelegd en deels gedempt. Van het originele gedeelte bleef een opening van 40 meter diep en 10 meter breed over. Deze was bedoeld als kanohaven. Later werden er eenvoudige steigers getimmerd om een visbootje aan te leggen. Even daarna kwamen er de eerste passanten vaak met een wonderlijk omgebouwde roeiboot die aanlegden aan de kleine steigers.
Rond 1960 rijpte bij enkele watersporters uit Geldermalsen het plan om een vereniging op te richten. In overleg met de gemeente is dat ook gebeurd, in 1961 o.l.v.Hr. van Harten de Hr. van Mameren en de Hr. Derkzen van Angeren. De naam W.S.V. Achter ‘t Veer werd aangenomen en de vereniging was werkelijkheid. Liggeld was Fl 5,00 per jaar en Fl 2,50 voor de jeugd. De nieuwe vereniging werd notarieel ingeschreven op 6 maart 1967.
Door het uitgraven van de haven werd het wateroppervlak wat vergroot, maar toch zat de haven weer snel propvol. De gemeente zorgde voor eenvoudige toiletten en een wasbak. In 1971 kwam het bestuur met een doordacht plan om de haven groter te maken, de Gemeente gaf na overleg haar goedkeuring en het werk kon beginnen. De damwanden werden in de grond gespoten en de haven werd met kleine beetjes uitgegraven. Een andere ploeg was begonnen met het opbouwen van het clubhuis. Na 2 jaar was het karwei voltooid en was de jachthaven een feit en op 18 mei 1974 werd de jachthaven officieel geopend. Op een paar kleine veranderingen na ligt de jachthaven er nog hetzelfde bij als toen.
Gegevens van de haven:
Oppervlakte: 12000 vierkante meter
ligplaatsen 155
Boten 145
Leden 152
Contact:
Achter 't Veer 4
4191AD Geldermalsen
Tel: 0345-572771
wsvachtertveer@outlook.com
Lid VNM