Services door derden
Sinds 1 juli 2012 is er een nieuw besluit voor bepaling van kosten van incasso in werking getreden. Maar wat kun je nu als scheepseigenaar doen om die kosten te voorkomen of het proces onder controle te houden?
We hebben regelmatig te maken met diensten die pas later blijken al dan niet correct uitgevoerd te zijn: te denken valt aan de reparatie van een marifoon of een electronisch kompas, een scheepsmotor die pas na meerdere draaiuren blijkt niet op de juiste te temperatuur te komen, danwel juist te warm wordt.
Onderstaand wat adviezen om problemen bij betaling te voorkomen:
Heeft u nog aanvullende tips? Laat het ons weten: [email protected]
We hebben regelmatig te maken met diensten die pas later blijken al dan niet correct uitgevoerd te zijn: te denken valt aan de reparatie van een marifoon of een electronisch kompas, een scheepsmotor die pas na meerdere draaiuren blijkt niet op de juiste te temperatuur te komen, danwel juist te warm wordt.
Onderstaand wat adviezen om problemen bij betaling te voorkomen:
- een kleine factuur voor boodschappen: gewoon meteen betalen
- leg vanaf het allereerste contact met een leverancier, ook al is dat telefonisch, de volgens jou gemaakte afspraken vast in een bevestigingsmail
- kruis de optie aan dat je een ontvangst- en vervolgens leesbevestiging krijgt van de ontvanger: dan weet je dat de leverancier in elk geval je bericht heeft ontvangen en gelezen
- spreek vooraf een redelijke betaaltermijn af. We leven in een tijd dat de financieel machtigen zoals telefoon- en energiemaatschappijen, maar ook de wat mindere goden zoals Hiswa werven (lees artikel 12, lid 2!) deinzen er niet voor terug om letterlijk de "boot onder je kont te verkopen".
- Als je werk laat uitvoeren waarop een langere garantie wenselijk is, of je pas na meerdere jaren kunt beoordelen of werk goed is uitgevoerd, probeer dat dan weerspiegeld te krijgen in de betalingsafspraak. Spreek termijnen af, en reserveer een klein bedrag dat pas betaald wordt als het werk echt goed blijkt te zijn geweest.
- Vraag altijd offertes op bij meerdere bedrijven: de concurrentie is groot, en van de één leer je dit, van de ander leer je dat.
- Als je klachten heb meldt dat direct. Maar leg het ook meteen schriftelijk in een mail met bericht van ontvangst en lezen vast.
- De levenancier heeft doorgaans de plicht (maar ook het recht) om de klacht op te lossen. Geef hem die kans, maar laat wel alles schriftelijk vastleggen voordat er iets gedaan wordt
- Reageer vanaf dit moment als een advocaat: leg een dossier aan met alle mails, gesprekken etc met naam, datum en tijd en wat er concreet besproken is.
- Een incassobureau kan niets zonder vonnis: een rechter moet een uitspraak doen voordat hij een vordering kan "invorderen". Waar je voor moet waken is dat alles min of meer achter je rug om gebeurt waardoor een rechter je bij verstek veroordeelt. Dit speelt met name voor mensen die minder gebruikelijke woonadressen hebben of langere tijd in het buitenland verblijven.
- Het nieuwe besluit verkort ook alle termijnen, doorgaans naar 14 dagen.
Weest gewapend met kennis, hou je aan de afspraak, maar leg vast dat een leverancier dat niet doet. Voor de rechter kom je niet weg met een half dossier!
Heeft u nog aanvullende tips? Laat het ons weten: [email protected]