JACHTEN Onderlinge
0653380487
  • Home
  • Blog
  • Voor de scheepseigenaar
    • Foto's en video maken >
      • Foto's
      • Video
      • Films kijken
    • Omreken programma's
    • Services door derden >
      • Mediation
      • Vaartrainingen
      • Prijsonderhandelingen
      • Schepen halen en brengen
      • Administratie scheepsgegevens
    • Scheepstechniek >
      • Accu's: aanschaf en onderhoud
      • Alternatieve energie
      • Anodes en isolatie
      • Brandblussers
      • Brandstofsysteem
      • Fenders
      • Handleidingen
      • Haventechniek >
        • Reddingstrappen in de haven
      • Huiddoorvoeren
      • Koelwatersysteem >
        • Impeller vervangen
      • Motorstoring
      • Onderhoud houten opbouw
      • Schilderen >
        • Boven Water >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
        • Onderwater >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
      • Schroefasafdichting
      • Stuurinrichting
      • Teakdek
      • Toilet >
        • Lozingsverbod
      • Winterklaar maken schip
    • MerkenClubs >
      • Baarda grundel
      • Bavaria
      • Beja
      • Doerak
      • Mulder
      • Linssen
      • Pedro
      • Riva
      • Valk vlet
    • Leveranciers >
      • Installaties aan boord
      • Jachttransport
      • Mediation en onderhandelingen
      • Nautische juristen en advocaten
      • Verzekeringen en financieringen
      • Watersportartikelen
      • Wie levert (oude producten)?
      • Zeilmakerijen
    • Hulpmiddelen bij het varen >
      • Marifoonkanalen
      • Stremmingen
      • Waterhoogten
      • Weersverwachtingn
    • Wettelijke voorschriften
    • Pechhulp bij het varen >
      • Vergelijking Pechhulp Watersport
      • Bootgarant
      • Botenwacht
      • Eigen Boot Service
      • Geschillencommissie Waterrecreatie
  • Uw schip te koop
  • Toervaart
    • Vaarweginformatie >
      • België >
        • Afleidingskanaal der Leie
        • Albertkanaal
        • Antwerpen haven
        • Beneden- Dijle
        • Boudewijnkanaal
        • Boven- Schelde
        • Centrumkanaal
        • Dender
        • Historisch Centrumkanaal
        • Kanaal Blaton - Ath
        • Kanaal naar Charleroi
        • Kanaal Nimy - Blaton - Peronnes
        • Kanaal van Bocholt naar Herenthals
        • Kanaal van Bossuit naar Kortrijk
        • Kanaal van Briegden naar Neerharen
        • Kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten
        • Kanaal van Gent naar Oostende
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Ieper naar de IJzer
        • Kanaal van Lanaye
        • Kanaal van Leuve naar de Dijle
        • Kanaal van Lo
        • Kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerken + IJzer
        • Kanaal van Plassendale naar Nieuwpoort
        • Kanaal van Roeselare naar de Leie
        • Leie
        • Maas
        • Moervaart en Durmekanaal
        • Netekanaal
        • Ringvaart om Gent
        • Samber
        • Waalse Dender
        • Zeekanaal Brussel - Schelde
        • Zeeschelde
        • Zuid- Willemsvaart
      • Nederland >
        • Afgedamde Maas
        • Amer
        • Amertak
        • Beneden Merwede
        • Bergsche Maas
        • Boven Merwede
        • Dollard
        • Donge
        • Dordtsche Kil
        • Dronter Meer
        • Eemmeer
        • Eems
        • Ganzendiep
        • Gekanaliseerde Hollandsche IJssel
        • Gooimeer
        • Grevelingenmeer
        • Haringvliet
        • Hollandsch Diep
        • Hoge Vaart
        • Hollandsche IJssel
        • IJ
        • IJssel
        • Julianakanaal
        • Kanaal door Walcheren
        • Kanaal door Zuid Beveland
        • Kanaal Sluis-Brugge
        • Kanaal van Amsterdam naar Tiel
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Sint Andries
        • Kanaal Wessem-Nederweert
        • Ketelmeer
        • Lek
        • Lekkanaal
        • Linge
        • Maas
        • Maas-Waalkanaal
        • Markermeer
        • Markkanaal
        • Mastgat
        • Meppelerdiep
        • Merwedekanaal
        • Nieuwe Maas
        • Nieuwe Merwede
        • Nieuwe Rijn
        • Nieuwe Waterweg
        • Nijkerkernauw
        • Noord
        • Noordervaart
        • Noordzeekanaal
        • Nuldernauw
        • Oosterschelde
        • Oude Maas
        • Pannerdensch kanaal
        • Rijn
        • Schelde Rijn kanaal
        • Spui
        • Twentekanalen
        • Veluwemeer
        • Volkerak
        • Vossemeer
        • Waal
        • Westerschelde
        • Wilhelminakanaal
        • Wolderwijd
        • Zuid WIllemsvaart
        • Zijpe
        • Zwolle IJssel kanaal
    • Vaartochten >
      • Vlootschouw
      • Reisverhalen >
        • Frankrijk
      • Vaartochten vanuit: >
        • Amsterdam
        • Den Bosch
        • Groningen
        • Nijmegen
        • Rotterdam
        • Tiel
        • Utrecht
        • Maastricht
      • Vaargebieden >
        • Maasplassen Midden Limburg
      • Trainingstochten
    • Belangenbehartiging >
      • Landelijk >
        • ANWB
        • Hiswa
        • KNMC
        • Nederlands Platform Waterrecreatie
        • SAW
        • SRN
        • Varen doe je Samen
        • Vereniging Schuttevaer
        • VVW- Toervaren
        • Watersportverbond
      • Marketing van het toervaren
      • Projekten ontwikkeling watersport >
        • Passantenhaven Boxmeer
        • Passantenhaven Cuijk
        • Rivierengebied: Linge verder bevaarbaar maken
        • Varik: Aanlegsteiger
        • Wamel
      • Regionaal >
        • Federatie Watersport Midden Maas
        • Regio Deltawateren
      • Rechtszaken
      • Verbeterpunten
      • Wetgeving
    • Jachthavens in Nederland >
      • Dieze >
        • Dieze, WSV de Viking
      • IJssel (Gelderse IJssel) >
        • Deventer, Jachthaven Deventer
        • Veessen, Jachthaven IJsselzicht
        • Zutphen, WSV de Mars
        • Zutphen, WSV Gelre
      • Lek >
        • Culemborg
      • Linge >
        • Arkel, WSV de Gors
        • Geldermalsen, WSV Achter 't Veer
        • Heukelum, WSV de Wiel
        • Leerdam, WSV de Oude Horn
      • Maas >
        • Boxmeer, WSV Boxmeer
        • Cuijk, WSV Kraaijenbergse Plassen
        • Den Bosch WSV Neptunus
        • Gennep WSC Paesplas
        • Grave, WSV de Stuw
        • Heumen, WSV Maas en Waal
        • Maasbommel, WSV Gouden Ham
        • Maastricht, Maastricht Marina
        • Maasbommel, Hanzeland
        • Middelaar WSV de Driesen
        • Mook, Jachthaven Eldorado
        • Niftrik, WSV de Batavier
        • Venlo, WSV de Maas
        • Wanssum, Jachthaven Wanssum
      • Merwede >
        • Gorinchem, WSV de Merwede
        • Sleeuwijk, Sleeuwijk Yachting
      • Nederrijn >
        • Wageningen WSV Vada
        • Wijk bij Duurstede, WSV Rijn en Lek
      • Nieuwe Maas >
        • Rotterdam, City Marina
        • Veerhaven
      • Waal >
        • Nijmegen, stadshaven
        • Tiel, Tielse WSV de Waal
        • Zaltbommel, WSV de Golfbreker
      • Zuid Willemsvaart >
        • Helmond, afmeerplaats
        • Veghel, WSV Veghel
    • Jachthavens in België
    • Nautische evenementen
    • Schepenmarkt >
      • Aanbiedingen en advertenties
      • Databases voor gebruikte schepen
      • Scheepswerven
      • Scheepsbemiddeling en brokerage
    • Buitenland
    • Beurzen
    • Watersportbladen en nieuwsbrieven
    • Diensten aangeboden
    • Overige watersport >
      • Juridische geschillen
  • Club
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Sponsoring en adverteren
    • Vacature(s) >
      • Vaarwegontwikkelaar
    • Wordt sponsor

Belangenbehartiging

Foto
Belangenbehartiging voor motorbootschippers:  een visie van de heer Joop Simmers

Zijn de belangen van motorbootschippers op dit moment goed geborgd? Zijn – ook op langere termijn – de mogelijkheden om frank en vrij te varen binnen Nederland voor motorbootschippers in ruime mate aanwezig? Kijkend naar wat zich nu afspeelt en zich gaat afspelen de komende jaren moet de conclusie zijn:nee, de belangen van motorbootschippers moeten beter geborgd dan nu het geval is!

 Versnipperd en geen focus

Als je de huidige situatie analyseert dan zie je een wat verstrakte verenigingscultuur waarbij de huidige hoofdrolspelers Hiswa en KNWV zich, ieder binnen hun eigen aandachtsgebied,  laten leiden door standpunten en aannames waarbij het lijkt dat de belangen van  motorbootschippers goed worden meegenomen.Bij een diepere analyse hiervan zul je echter ontdekken dat dit veelal plaatsvindt indien en voor zover dat belang valt onder het hoofdstuk “algemeen watersportbelang “ zoals bijvoorbeeld het streven naar schoon vaarwater en het openhouden van vaarten en kanalen.Prima zaken,waar deze organisaties zich nu ook mee bezig houden,zeker als je kijkt naar wat de plaatselijke, regionale (vrijwilligers-) teams op lokaal niveau weten te bereiken. Veelal is hun plaatselijke bekendheid bij gemeente en gemeenteraadsleden van voldoende gewicht om de “eigen” watersport-wensen voldoende te laten klinken binnen de daarvoor geëigende overlegkanalen.

Willen we blijven varen ?

De grote meerderheid van de motorbootschippers is echter géén lid van een watersportvereniging of van een KNMC / VNM en is dus niet direkt of indirekt betrokken bij vooral provinciale en landelijke kwesties.En die issues komen er zeker aan,voorzover ze nu al niet spelen.Denk hierbij aan de beperkingen welke de richtlijnen van Natura 2000 zouden kunnen gaan opleveren,de blijvende dreiging van een vaarbelasting, de bezuinigingen waarbij druk komt op de vaarmogelijkheden, onderhoudskwesties en het stoppen van brug- en sluisvoorzieningen.Die grote meerderheid van motorbootschippers zit echter ook niet te wachten op ongemakkelijke verenigingsstructuren,hoge contributies en ineffectieve overlegstructuren. Er circuleert in belangenbehartigings-land een stroom aan papierwerk over toekomstvisies,over structuurnota’s,over ambitieuze jaarplannen en de daarbij behorende overlegcircuits waar veelal te veel vergaderd en te weinig besloten wordt.Ook hebben deze motorbootschippers geen behoefte aan goed bedoelde gezamenlijke vaartochten of bingoavonden:ze willen gewoon goed en veilig varen en recreëren maar ze zijn wel nieuwsgierig naar instructiemogelijkheden en mooie routes en relevante vaarinformatie,maar ze willen geen verplichte bar-dienst draaien of gaan liggen in een verenigingshaven.


Belangenbehartiging kan anders, moet anders

Kijk om je heen;we zien dat de maatschappij,inclusief het verwoorden van je wensen en belangen,zeer snel aan het veranderen is. De politieke arena ziet er geheel anders uit dan 2 jaar geleden, men hecht aan aansprekende discussiepunten,duidelijke standpunten. Het poldermodel is inmiddels definitief begraven, het gaat om het beïnvloeden van de publieke opinie en opinie-leiders.Kijk naar wat er nu bij de vakbeweging gebeurd met betrekking tot de pensioendiscussie; er is geen behoefte aan een algemene koepel met één mening;onderliggende standsorganisaties willen niet,of met grote moeite,mee in een algemeen, voor een ieder geldend,standpunt.

Kijk naar wat gebeurd bij bijvoorbeeld sportverenigingen;overal teruglopende ledenaantallen,men wil vrijheid, geen ondoorzichtige beleidsuitvoering,men hecht minder aan vaste sociale kontakten.Men zoekt elkaar op in communities,middels de social media, via internet, snel en goedkoop. Tijd dus voor een hernieuwde aanpak,maar met behoud van het goede. En met name gericht op de nu niet georganiseerde motorbootschipper, dus de “vrije” jongens en vrouwen. Want,de macht van het getal geldt ook in dit land en de grootste groep motorbootschippers wordt niet gehoord en dus ook niet geteld !


Kan dat wel effectief zijn ?

Dan val je dus niet in de valkuil van een soort vereniging of koepel, maar je maakt wel een structuur middels een (electronisch)  platform.Geen nieuw blad ( dat bestaat al,zie Motorboot !) geen nieuwe website (bestaat ook al: Motorboot.com), maar wel onafhankelijk en zelfstandig.Wel een ledenregistratie,geen secretariaat ( nou ja, een kleintje dan). Zo lean en mean mogelijk, geen organisatiekosten, geen lidmaatschappen bij andere organisaties,transparant,alleen focus op motorbootspecifieke zaken.

Een platform dat informeert, inventariseert en enthousiasmeert.Met een vleugje meer Greenpeace-mentaliteit, een snuifje meer Natuurmonumenten-vasthoudendheid,een scheutje meer brutaliteit dan nu waarneembaar is bij huidige belangenbe-hartigers.Geen ledenvergaderingen,snel informerend,krachtdadig acterend bij provinciale en landelijke overheden.Gericht op landelijke issues middels strategische communicatie,met lieden die zich hiervoor willen inzetten; dat zou toch moeten lukken voor een paar euro per schip ?

Welke motorbootschippers nemen het initiatief ?

Joop Simmers

September 2011

Van de website: http://motorboten.wordpress.com/author/motorbootzaken/



Club voor toervaarders