Belangenbehartiging

Belangenbehartiging voor motorbootschippers: een visie van de heer Joop Simmers
Zijn de belangen van motorbootschippers op dit moment goed geborgd? Zijn – ook op langere termijn – de mogelijkheden om frank en vrij te varen binnen Nederland voor motorbootschippers in ruime mate aanwezig? Kijkend naar wat zich nu afspeelt en zich gaat afspelen de komende jaren moet de conclusie zijn:nee, de belangen van motorbootschippers moeten beter geborgd dan nu het geval is!
Versnipperd en geen focus
Als je de huidige situatie analyseert dan zie je een wat verstrakte verenigingscultuur waarbij de huidige hoofdrolspelers Hiswa en KNWV zich, ieder binnen hun eigen aandachtsgebied, laten leiden door standpunten en aannames waarbij het lijkt dat de belangen van motorbootschippers goed worden meegenomen.Bij een diepere analyse hiervan zul je echter ontdekken dat dit veelal plaatsvindt indien en voor zover dat belang valt onder het hoofdstuk “algemeen watersportbelang “ zoals bijvoorbeeld het streven naar schoon vaarwater en het openhouden van vaarten en kanalen.Prima zaken,waar deze organisaties zich nu ook mee bezig houden,zeker als je kijkt naar wat de plaatselijke, regionale (vrijwilligers-) teams op lokaal niveau weten te bereiken. Veelal is hun plaatselijke bekendheid bij gemeente en gemeenteraadsleden van voldoende gewicht om de “eigen” watersport-wensen voldoende te laten klinken binnen de daarvoor geëigende overlegkanalen.
Willen we blijven varen ?
De grote meerderheid van de motorbootschippers is echter géén lid van een watersportvereniging of van een KNMC / VNM en is dus niet direkt of indirekt betrokken bij vooral provinciale en landelijke kwesties.En die issues komen er zeker aan,voorzover ze nu al niet spelen.Denk hierbij aan de beperkingen welke de richtlijnen van Natura 2000 zouden kunnen gaan opleveren,de blijvende dreiging van een vaarbelasting, de bezuinigingen waarbij druk komt op de vaarmogelijkheden, onderhoudskwesties en het stoppen van brug- en sluisvoorzieningen.Die grote meerderheid van motorbootschippers zit echter ook niet te wachten op ongemakkelijke verenigingsstructuren,hoge contributies en ineffectieve overlegstructuren. Er circuleert in belangenbehartigings-land een stroom aan papierwerk over toekomstvisies,over structuurnota’s,over ambitieuze jaarplannen en de daarbij behorende overlegcircuits waar veelal te veel vergaderd en te weinig besloten wordt.Ook hebben deze motorbootschippers geen behoefte aan goed bedoelde gezamenlijke vaartochten of bingoavonden:ze willen gewoon goed en veilig varen en recreëren maar ze zijn wel nieuwsgierig naar instructiemogelijkheden en mooie routes en relevante vaarinformatie,maar ze willen geen verplichte bar-dienst draaien of gaan liggen in een verenigingshaven.
Belangenbehartiging kan anders, moet anders
Kijk om je heen;we zien dat de maatschappij,inclusief het verwoorden van je wensen en belangen,zeer snel aan het veranderen is. De politieke arena ziet er geheel anders uit dan 2 jaar geleden, men hecht aan aansprekende discussiepunten,duidelijke standpunten. Het poldermodel is inmiddels definitief begraven, het gaat om het beïnvloeden van de publieke opinie en opinie-leiders.Kijk naar wat er nu bij de vakbeweging gebeurd met betrekking tot de pensioendiscussie; er is geen behoefte aan een algemene koepel met één mening;onderliggende standsorganisaties willen niet,of met grote moeite,mee in een algemeen, voor een ieder geldend,standpunt.
Kijk naar wat gebeurd bij bijvoorbeeld sportverenigingen;overal teruglopende ledenaantallen,men wil vrijheid, geen ondoorzichtige beleidsuitvoering,men hecht minder aan vaste sociale kontakten.Men zoekt elkaar op in communities,middels de social media, via internet, snel en goedkoop. Tijd dus voor een hernieuwde aanpak,maar met behoud van het goede. En met name gericht op de nu niet georganiseerde motorbootschipper, dus de “vrije” jongens en vrouwen. Want,de macht van het getal geldt ook in dit land en de grootste groep motorbootschippers wordt niet gehoord en dus ook niet geteld !
Kan dat wel effectief zijn ?
Dan val je dus niet in de valkuil van een soort vereniging of koepel, maar je maakt wel een structuur middels een (electronisch) platform.Geen nieuw blad ( dat bestaat al,zie Motorboot !) geen nieuwe website (bestaat ook al: Motorboot.com), maar wel onafhankelijk en zelfstandig.Wel een ledenregistratie,geen secretariaat ( nou ja, een kleintje dan). Zo lean en mean mogelijk, geen organisatiekosten, geen lidmaatschappen bij andere organisaties,transparant,alleen focus op motorbootspecifieke zaken.
Een platform dat informeert, inventariseert en enthousiasmeert.Met een vleugje meer Greenpeace-mentaliteit, een snuifje meer Natuurmonumenten-vasthoudendheid,een scheutje meer brutaliteit dan nu waarneembaar is bij huidige belangenbe-hartigers.Geen ledenvergaderingen,snel informerend,krachtdadig acterend bij provinciale en landelijke overheden.Gericht op landelijke issues middels strategische communicatie,met lieden die zich hiervoor willen inzetten; dat zou toch moeten lukken voor een paar euro per schip ?
Welke motorbootschippers nemen het initiatief ?
Joop Simmers
September 2011
Van de website: http://motorboten.wordpress.com/author/motorbootzaken/
Zijn de belangen van motorbootschippers op dit moment goed geborgd? Zijn – ook op langere termijn – de mogelijkheden om frank en vrij te varen binnen Nederland voor motorbootschippers in ruime mate aanwezig? Kijkend naar wat zich nu afspeelt en zich gaat afspelen de komende jaren moet de conclusie zijn:nee, de belangen van motorbootschippers moeten beter geborgd dan nu het geval is!
Versnipperd en geen focus
Als je de huidige situatie analyseert dan zie je een wat verstrakte verenigingscultuur waarbij de huidige hoofdrolspelers Hiswa en KNWV zich, ieder binnen hun eigen aandachtsgebied, laten leiden door standpunten en aannames waarbij het lijkt dat de belangen van motorbootschippers goed worden meegenomen.Bij een diepere analyse hiervan zul je echter ontdekken dat dit veelal plaatsvindt indien en voor zover dat belang valt onder het hoofdstuk “algemeen watersportbelang “ zoals bijvoorbeeld het streven naar schoon vaarwater en het openhouden van vaarten en kanalen.Prima zaken,waar deze organisaties zich nu ook mee bezig houden,zeker als je kijkt naar wat de plaatselijke, regionale (vrijwilligers-) teams op lokaal niveau weten te bereiken. Veelal is hun plaatselijke bekendheid bij gemeente en gemeenteraadsleden van voldoende gewicht om de “eigen” watersport-wensen voldoende te laten klinken binnen de daarvoor geëigende overlegkanalen.
Willen we blijven varen ?
De grote meerderheid van de motorbootschippers is echter géén lid van een watersportvereniging of van een KNMC / VNM en is dus niet direkt of indirekt betrokken bij vooral provinciale en landelijke kwesties.En die issues komen er zeker aan,voorzover ze nu al niet spelen.Denk hierbij aan de beperkingen welke de richtlijnen van Natura 2000 zouden kunnen gaan opleveren,de blijvende dreiging van een vaarbelasting, de bezuinigingen waarbij druk komt op de vaarmogelijkheden, onderhoudskwesties en het stoppen van brug- en sluisvoorzieningen.Die grote meerderheid van motorbootschippers zit echter ook niet te wachten op ongemakkelijke verenigingsstructuren,hoge contributies en ineffectieve overlegstructuren. Er circuleert in belangenbehartigings-land een stroom aan papierwerk over toekomstvisies,over structuurnota’s,over ambitieuze jaarplannen en de daarbij behorende overlegcircuits waar veelal te veel vergaderd en te weinig besloten wordt.Ook hebben deze motorbootschippers geen behoefte aan goed bedoelde gezamenlijke vaartochten of bingoavonden:ze willen gewoon goed en veilig varen en recreëren maar ze zijn wel nieuwsgierig naar instructiemogelijkheden en mooie routes en relevante vaarinformatie,maar ze willen geen verplichte bar-dienst draaien of gaan liggen in een verenigingshaven.
Belangenbehartiging kan anders, moet anders
Kijk om je heen;we zien dat de maatschappij,inclusief het verwoorden van je wensen en belangen,zeer snel aan het veranderen is. De politieke arena ziet er geheel anders uit dan 2 jaar geleden, men hecht aan aansprekende discussiepunten,duidelijke standpunten. Het poldermodel is inmiddels definitief begraven, het gaat om het beïnvloeden van de publieke opinie en opinie-leiders.Kijk naar wat er nu bij de vakbeweging gebeurd met betrekking tot de pensioendiscussie; er is geen behoefte aan een algemene koepel met één mening;onderliggende standsorganisaties willen niet,of met grote moeite,mee in een algemeen, voor een ieder geldend,standpunt.
Kijk naar wat gebeurd bij bijvoorbeeld sportverenigingen;overal teruglopende ledenaantallen,men wil vrijheid, geen ondoorzichtige beleidsuitvoering,men hecht minder aan vaste sociale kontakten.Men zoekt elkaar op in communities,middels de social media, via internet, snel en goedkoop. Tijd dus voor een hernieuwde aanpak,maar met behoud van het goede. En met name gericht op de nu niet georganiseerde motorbootschipper, dus de “vrije” jongens en vrouwen. Want,de macht van het getal geldt ook in dit land en de grootste groep motorbootschippers wordt niet gehoord en dus ook niet geteld !
Kan dat wel effectief zijn ?
Dan val je dus niet in de valkuil van een soort vereniging of koepel, maar je maakt wel een structuur middels een (electronisch) platform.Geen nieuw blad ( dat bestaat al,zie Motorboot !) geen nieuwe website (bestaat ook al: Motorboot.com), maar wel onafhankelijk en zelfstandig.Wel een ledenregistratie,geen secretariaat ( nou ja, een kleintje dan). Zo lean en mean mogelijk, geen organisatiekosten, geen lidmaatschappen bij andere organisaties,transparant,alleen focus op motorbootspecifieke zaken.
Een platform dat informeert, inventariseert en enthousiasmeert.Met een vleugje meer Greenpeace-mentaliteit, een snuifje meer Natuurmonumenten-vasthoudendheid,een scheutje meer brutaliteit dan nu waarneembaar is bij huidige belangenbe-hartigers.Geen ledenvergaderingen,snel informerend,krachtdadig acterend bij provinciale en landelijke overheden.Gericht op landelijke issues middels strategische communicatie,met lieden die zich hiervoor willen inzetten; dat zou toch moeten lukken voor een paar euro per schip ?
Welke motorbootschippers nemen het initiatief ?
Joop Simmers
September 2011
Van de website: http://motorboten.wordpress.com/author/motorbootzaken/