Stichting Recreatie Toervaart Nederland
Nederland is een waterland. Het netwerk van waterwegen, meren en plassen is uniek in Europa en bepalend voor ons landschap. Beroepsvaart en recreatievaart maken steeds meer gebruik van dit netwerk van vaarwegen. Voor het in stand houden en verbeteren van de vaarwegen voor de recreatievaart is de BRTN -2008 - 2013 opgesteld. Kanalen die niet meer geschikt zijn voor de beroepsvaart moeten beschikbaar blijven voor de recreatievaart. Verdere afdamming van deze kanalen moet worden voorkomen, bruggen en sluizen moeten in gebruik blijven en oude kanalen moeten weer bevaarbaar worden gemaakt.
Rijk, Provincies en watersportorganisaties hebben de stichting opgericht op 1 januari 1995 voor de uitvoering van een twintig jaar durend samenwerkingsproject. De behoefte aan directe betrokkenheid van de watersportorganisaties, decentralisatie van uitvoerende taken en kortere besluitvormingslijnen waren de belangrijkste redenen voor dit samenwerkingsproject. De stichting fungeert als aanspreek- en informatiepunt. De groei van het aantal in de afgelopen jaren gereedgekomen projecten en van de betreffende investeringskosten, alsmede het succes, rechtvaardigen het bestaansrecht van SRN. De vele nieuwe initiatieven gericht op de ontwikkeling van de waterrecreatie onderstrepen eveneens het succes van deze samenwerking.
Taakstelling
SRN draagt bij aan de uitvoering van de BRTN. Het beleid hiervoor is wederom in 2008 vastgesteld in de Beleidsvisie RecreatieToervaart Nederland 2008 - 2013. SRN is belast met de taak de provincies te adviseren over het knelpuntvrij maken van het basistoervaartnet. Het Basistoervaartnet wordt knelpuntvrij door:
Het rapport met gedetailleerd alle plannen in de periode 2008 - 2013 vindt u hier.
Rijk, Provincies en watersportorganisaties hebben de stichting opgericht op 1 januari 1995 voor de uitvoering van een twintig jaar durend samenwerkingsproject. De behoefte aan directe betrokkenheid van de watersportorganisaties, decentralisatie van uitvoerende taken en kortere besluitvormingslijnen waren de belangrijkste redenen voor dit samenwerkingsproject. De stichting fungeert als aanspreek- en informatiepunt. De groei van het aantal in de afgelopen jaren gereedgekomen projecten en van de betreffende investeringskosten, alsmede het succes, rechtvaardigen het bestaansrecht van SRN. De vele nieuwe initiatieven gericht op de ontwikkeling van de waterrecreatie onderstrepen eveneens het succes van deze samenwerking.
Taakstelling
SRN draagt bij aan de uitvoering van de BRTN. Het beleid hiervoor is wederom in 2008 vastgesteld in de Beleidsvisie RecreatieToervaart Nederland 2008 - 2013. SRN is belast met de taak de provincies te adviseren over het knelpuntvrij maken van het basistoervaartnet. Het Basistoervaartnet wordt knelpuntvrij door:
- wegwerken van doorvaarthoogte- en doorvaartdiepte knelpunten door het beweegbaar maken van vaste bruggen (staandemastroute);
- verbetering van brug- en sluisbediening door investeringen in automatisering, zelfbediening en bediening op afstand;
- wegwerking van capaciteitsknelpunten;
- inrichten van parallelroutes bij drukke beroepsvaart;
- tot stand brengen van nog ontbrekende schakels in het Basistoervaartnet;
- verbeteren veiligheid en aantrekkelijkheid van vaarroutes door bevorderen van wachtsteigers.
Het rapport met gedetailleerd alle plannen in de periode 2008 - 2013 vindt u hier.