Juist over die laatste zou ik het graag even willen hebben. Die slagaders zijn niet alleen slagaders van de economie, maar ook de hoofd afvoerwegen van de sneeuw en de regen die in West Europa, tot in de Alpen, valt.
Dat gebeurde ruimschoots voordat er beroepsvaart plaatsvond.
De tijden veranderen. Voor het eerst sinds de dertiger jaren hebben we te maken met een stevige crisis, en tegelijkertijd is er een brede heroriëntatie over duurzaam gebruik van grondstoffen en energie.
Met als neveneffect dat de binnenvaart, waar nog elke dag in de goede tijd bestelde schepen afgeleverd worden, naast een te grote capaciteit, te maken heeft met afnemende te vervoeren hoeveelheden.
De Waal kijgt nieuwe langskribben. Om de afvoer van water te verbeteren zodat de kans op overstromingen verder afneemt. En de provincie Gelderland pakt de handschoen op en maakt van de gelegenheid gebruik om het duurzame toerisme in het Waalgebied te bevorderen (www.waalweelde.nl).
Maar zou Rijkswaterstaat nu ook gaan overwegen om een plekje in te ruimen voor het toervaren?
Is de recreatievaart immers niet een grotere, en dus voor de economie belangrijkere, sector dan de binnenvaart? En zou de aanleg van een paar aanlegplaatsen langs de Waal, een uniek en indrukwekkend natuurgebied, eigenlijk best wel op zijn plaats zijn.