JACHTEN Onderlinge
0653380487
  • Home
  • Blog
  • Voor de scheepseigenaar
    • Foto's en video maken >
      • Foto's
      • Video
      • Films kijken
    • Omreken programma's
    • Services door derden >
      • Mediation
      • Vaartrainingen
      • Prijsonderhandelingen
      • Schepen halen en brengen
      • Administratie scheepsgegevens
    • Scheepstechniek >
      • Accu's: aanschaf en onderhoud
      • Alternatieve energie
      • Anodes en isolatie
      • Brandblussers
      • Brandstofsysteem
      • Fenders
      • Handleidingen
      • Haventechniek >
        • Reddingstrappen in de haven
      • Huiddoorvoeren
      • Koelwatersysteem >
        • Impeller vervangen
      • Motorstoring
      • Onderhoud houten opbouw
      • Schilderen >
        • Boven Water >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
        • Onderwater >
          • Hout
          • Polyesther
          • Staal
      • Schroefasafdichting
      • Stuurinrichting
      • Teakdek
      • Toilet >
        • Lozingsverbod
      • Winterklaar maken schip
    • MerkenClubs >
      • Baarda grundel
      • Bavaria
      • Beja
      • Doerak
      • Mulder
      • Linssen
      • Pedro
      • Riva
      • Valk vlet
    • Leveranciers >
      • Installaties aan boord
      • Jachttransport
      • Mediation en onderhandelingen
      • Nautische juristen en advocaten
      • Verzekeringen en financieringen
      • Watersportartikelen
      • Wie levert (oude producten)?
      • Zeilmakerijen
    • Hulpmiddelen bij het varen >
      • Marifoonkanalen
      • Stremmingen
      • Waterhoogten
      • Weersverwachtingn
    • Wettelijke voorschriften
    • Pechhulp bij het varen >
      • Vergelijking Pechhulp Watersport
      • Bootgarant
      • Botenwacht
      • Eigen Boot Service
      • Geschillencommissie Waterrecreatie
  • Uw schip te koop
  • Toervaart
    • Vaarweginformatie >
      • België >
        • Afleidingskanaal der Leie
        • Albertkanaal
        • Antwerpen haven
        • Beneden- Dijle
        • Boudewijnkanaal
        • Boven- Schelde
        • Centrumkanaal
        • Dender
        • Historisch Centrumkanaal
        • Kanaal Blaton - Ath
        • Kanaal naar Charleroi
        • Kanaal Nimy - Blaton - Peronnes
        • Kanaal van Bocholt naar Herenthals
        • Kanaal van Bossuit naar Kortrijk
        • Kanaal van Briegden naar Neerharen
        • Kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten
        • Kanaal van Gent naar Oostende
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Ieper naar de IJzer
        • Kanaal van Lanaye
        • Kanaal van Leuve naar de Dijle
        • Kanaal van Lo
        • Kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerken + IJzer
        • Kanaal van Plassendale naar Nieuwpoort
        • Kanaal van Roeselare naar de Leie
        • Leie
        • Maas
        • Moervaart en Durmekanaal
        • Netekanaal
        • Ringvaart om Gent
        • Samber
        • Waalse Dender
        • Zeekanaal Brussel - Schelde
        • Zeeschelde
        • Zuid- Willemsvaart
      • Nederland >
        • Afgedamde Maas
        • Amer
        • Amertak
        • Beneden Merwede
        • Bergsche Maas
        • Boven Merwede
        • Dollard
        • Donge
        • Dordtsche Kil
        • Dronter Meer
        • Eemmeer
        • Eems
        • Ganzendiep
        • Gekanaliseerde Hollandsche IJssel
        • Gooimeer
        • Grevelingenmeer
        • Haringvliet
        • Hollandsch Diep
        • Hoge Vaart
        • Hollandsche IJssel
        • IJ
        • IJssel
        • Julianakanaal
        • Kanaal door Walcheren
        • Kanaal door Zuid Beveland
        • Kanaal Sluis-Brugge
        • Kanaal van Amsterdam naar Tiel
        • Kanaal van Gent naar Terneuzen
        • Kanaal van Sint Andries
        • Kanaal Wessem-Nederweert
        • Ketelmeer
        • Lek
        • Lekkanaal
        • Linge
        • Maas
        • Maas-Waalkanaal
        • Markermeer
        • Markkanaal
        • Mastgat
        • Meppelerdiep
        • Merwedekanaal
        • Nieuwe Maas
        • Nieuwe Merwede
        • Nieuwe Rijn
        • Nieuwe Waterweg
        • Nijkerkernauw
        • Noord
        • Noordervaart
        • Noordzeekanaal
        • Nuldernauw
        • Oosterschelde
        • Oude Maas
        • Pannerdensch kanaal
        • Rijn
        • Schelde Rijn kanaal
        • Spui
        • Twentekanalen
        • Veluwemeer
        • Volkerak
        • Vossemeer
        • Waal
        • Westerschelde
        • Wilhelminakanaal
        • Wolderwijd
        • Zuid WIllemsvaart
        • Zijpe
        • Zwolle IJssel kanaal
    • Vaartochten >
      • Vlootschouw
      • Reisverhalen >
        • Frankrijk
      • Vaartochten vanuit: >
        • Amsterdam
        • Den Bosch
        • Groningen
        • Nijmegen
        • Rotterdam
        • Tiel
        • Utrecht
        • Maastricht
      • Vaargebieden >
        • Maasplassen Midden Limburg
      • Trainingstochten
    • Belangenbehartiging >
      • Landelijk >
        • ANWB
        • Hiswa
        • KNMC
        • Nederlands Platform Waterrecreatie
        • SAW
        • SRN
        • Varen doe je Samen
        • Vereniging Schuttevaer
        • VVW- Toervaren
        • Watersportverbond
      • Marketing van het toervaren
      • Projekten ontwikkeling watersport >
        • Passantenhaven Boxmeer
        • Passantenhaven Cuijk
        • Rivierengebied: Linge verder bevaarbaar maken
        • Varik: Aanlegsteiger
        • Wamel
      • Regionaal >
        • Federatie Watersport Midden Maas
        • Regio Deltawateren
      • Rechtszaken
      • Verbeterpunten
      • Wetgeving
    • Jachthavens in Nederland >
      • Dieze >
        • Dieze, WSV de Viking
      • IJssel (Gelderse IJssel) >
        • Deventer, Jachthaven Deventer
        • Veessen, Jachthaven IJsselzicht
        • Zutphen, WSV de Mars
        • Zutphen, WSV Gelre
      • Lek >
        • Culemborg
      • Linge >
        • Arkel, WSV de Gors
        • Geldermalsen, WSV Achter 't Veer
        • Heukelum, WSV de Wiel
        • Leerdam, WSV de Oude Horn
      • Maas >
        • Boxmeer, WSV Boxmeer
        • Cuijk, WSV Kraaijenbergse Plassen
        • Den Bosch WSV Neptunus
        • Gennep WSC Paesplas
        • Grave, WSV de Stuw
        • Heumen, WSV Maas en Waal
        • Maasbommel, WSV Gouden Ham
        • Maastricht, Maastricht Marina
        • Maasbommel, Hanzeland
        • Middelaar WSV de Driesen
        • Mook, Jachthaven Eldorado
        • Niftrik, WSV de Batavier
        • Venlo, WSV de Maas
        • Wanssum, Jachthaven Wanssum
      • Merwede >
        • Gorinchem, WSV de Merwede
        • Sleeuwijk, Sleeuwijk Yachting
      • Nederrijn >
        • Wageningen WSV Vada
        • Wijk bij Duurstede, WSV Rijn en Lek
      • Nieuwe Maas >
        • Rotterdam, City Marina
        • Veerhaven
      • Waal >
        • Nijmegen, stadshaven
        • Tiel, Tielse WSV de Waal
        • Zaltbommel, WSV de Golfbreker
      • Zuid Willemsvaart >
        • Helmond, afmeerplaats
        • Veghel, WSV Veghel
    • Jachthavens in België
    • Nautische evenementen
    • Schepenmarkt >
      • Aanbiedingen en advertenties
      • Databases voor gebruikte schepen
      • Scheepswerven
      • Scheepsbemiddeling en brokerage
    • Buitenland
    • Beurzen
    • Watersportbladen en nieuwsbrieven
    • Diensten aangeboden
    • Overige watersport >
      • Juridische geschillen
  • Club
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Sponsoring en adverteren
    • Vacature(s) >
      • Vaarwegontwikkelaar
    • Wordt sponsor

Jachtverkoop: de juiste prijs

7/31/2014

0 Comments

 
Picture
Als je de titel in Google intikt en dan verwacht op wat belangwekkende artikelen over het vaststellen van de juiste vraag- en bodemprijs uit te komen komt bedrogen uit. Het resultaat is een magere: in prijs verlaagd, een bepaald schip, een makelaar. Eigenlijk vreemd dat er geen vaktechnische publicaties over dit onderwerp bestaan.

Gisteren hebben we met wat maten de verkoophaven van Sterkenburg Yachting in Drimmelen bezocht. En als je dan langs al die mooie deels glimmende schepen loopt wordt pijnlijk duidelijk dat een objectieve, heldere en begrijpelijke prijsstelling echt wel nodig is. Al was het maar om kopers geen verrassingen te bezorgen of het vertrouwen van belangstellenden niet te schaden.
De vraag werd actueel toen we een Eurotrawler 17m bekenen: Op het oog redelijke prijs, opnieuw gestoffeerd, professionele machinekamer en meer dan voldoende energieopwekking.
Pas bij nader inzien vielen wat andere zaken op: bouwjaar 2006, verf wordt mat, wat roestplekken onder de verf, beperkte motorisering (wat wel aangenaam is voor het gebruik overigens), knikspant, weinig sierlijke lijnen te ontdekken.
Dan krijgt de prijs ineens een andere dimensie: het schip ligt al wat langer te koop, waarom? 
Klanten/kopers zijn niet gek. Die hebben zoiets van: dat zal wel.

Maar wij bleven zitten met de vraag: hoe stel je in redelijkheid in een taaie markt een prijs vast die acceptabel, geloofwaardig en toch in orde is voor zowel de koper als de verkoper?
Voor elk te koop liggend schip heb je maar één koper nodig, dat is waar. Maar we denken dat het zeker helpt als je een prijs gebruikt die gevoelsmatig "klopt" in de markt. En dat verkopen gebeurt door een liefhebber en plaats van door een verkoper.
Maar eerlijk is eerlijk: een antwoord, wat gedachtengoed over dat onderwerp is niet te vinden.

Terwijl op dit moment veel inmiddels bejaarde captains of industry hun jacht willen verkopen, en vermoedelijk ook wel weten hoe je met waarderingen om moet gaan.

0 Comments

De Blauwe Vlag

7/28/2014

0 Comments

 
Foto
Wat een opgefokte schipper in de haven al niet teweeg kan brengen...

Eén van de vaste ligplaatshouders komt terug van een rondvaart en bij de koffie komt hij met een heel verhaal over een haven die zijn tarieven verhoogd had. Bij navraag door de schipper werden de kosten van de Blauwe Vlag als oorzaak. Dat leek miij voedsel voor een blogitem. Tot ik wat naspeuring ging doen waar de Blauwe Vlag voor staat: 95 jachthavens in Nederland die de uitgangspunten van de Blauwe Vlag onderschrijven en daarmee de zorg voor onze omgeving vastleggen. En niet voor € 1.800,= per jaar maar voor een kleine € 600,= (dat staat helaas niet op de verder informatieve website www.blauwevlag.nl). Dus dat kan nauwelijks de oorzaak zijn van een forse liggeldverhoging.

Waar staat de Blauwe Vlag voor?
De Blauwe Vlag is een exclusief eco-label dat wordt uitgereikt aan meer dan 3500 stranden en Jachthavens in ruim 30 landen in Europa, Zuid-Afrika, Marokko, Nieuw Zeeland, Canada en het Caribische gebied.

De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding, die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die aan de campagne deelnemen en aangetoond hebben schoon en veilig te zijn.

Het doel van het Blauwe Vlag Programma is om overheden, ondernemers en recreanten blijvend te betrekken bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur en een gezond milieu. Het mogen voeren van een Blauwe Vlag is een erkenning voor de inspanningen die de strandgemeente of jachthavenbeheerder op dit gebied heeft geleverd. Voor de toerist is de Blauwe Vlag internationaal het herkenning- en kwaliteitssymbool voor goede stranden en jachthavens.

De Blauwe Vlag is een initiatief van FEE (Foundation for Environmental Education). FEE is een onafhankelijk internationaal netwerk van organisaties uit inmiddels 59 landen die zich inspannen op het gebied van natuur- en milieuvoorlichting. 
Voor Nederland heeft FEE-N zitting in FEE.

Dit lezende? Nauwelijks aanleiding voor een kritisch artikel...

0 Comments

De zorg van de havenmeester

7/25/2014

0 Comments

 
Picture
Behalve voor de zeer uit de kluiten gewassen en assertieve havenmeesters is het toch een regelamtig terugkerend probleem: de lengte van het schip dat de haven bezoekt.
In de botenwereld staat lengte synoniem voor het bedrag dat afgedragen mag worden voor het verblijf van één of meerdere nachten aan de faciliteiten van de haven die wordt bezocht.
Een aardig voorbeeld van zo'n voorval staat op Facebook: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152174951686879&set=gm.270208186504968&&theater.
Het schip bleek te zijn uitgerust met AIS, en daarmee samenhangend zijn ook de maten bekend:  26 x 5 meter, iets dat door andere scheepseigenaren ook wel werd onderschreven.

Des te opmerkelijker dus dat de vrijwilliger/havenmeester vol trots vertelde dat hij vandaag zijn grootste schip had mogen noteren: wel 21 meter.

Ik weet dat een aantal leden er nog maar eentje op gedronken hebben....

0 Comments

Geschoren koppie

7/22/2014

0 Comments

 
Foto
Ervaren schippers weten het: kleine speedboten richten soms hele ravages aan in waterverplaatsende schepen.

Varend op de Maas van 's Hertogenbosch naar Sint Andries was zo'n dag. In de verte zie je een witte sluier water op het water, en door ervaring wijs geworden weet je dan dat er een speedboot in aantocht is. Even later kun je ook inschatten: is het een kleintje die een rimpeling in het water achterlaat en een berg lawaai in de lucht, of een wat grotere die een berg water verplaatst, een diep grommend geluid verspreid, en per vaar-minuut tientallen kilo's brandstof lichter wordt.

Vooral deze tweede soort geeft, tenzij ze bijtijds inhouden en je met een normale snelheid tegemoet- of opvaren, een enorm lastig te verwerken golfslag.

Eén ding hebben beide soorten schepen gemeen: bestuurders/eigenaren die met een glazige blik voor zich uit staren, veelal rijk gelardeerd met tatoeages, maar vrijwel altijd met hetzelfde kapsel: een geschoren koppie. 

Over een maand staan ze weer aan de lopende band of op de bouwplaats. Dan keert de rust weer terug op het water. Vaak laten ze een forse dotatie aan 's Rijks schatkist achter. Zo heeft ook snelvaren zijn goede kanten.
0 Comments

Restricties van Twitter

7/17/2014

0 Comments

 
Picture
Al meer dan een jaar heeft JachtenOnderlinge een Twitter account. De essentie van het account is om alle aanleveraars van informatie die van belang is voor scheepseigenaren te verzamelen, en die door te spelen naar de volgers van @Jachtenclub (JachtenOnderlinge).

Al meer dan een jaar blijven we hangen bij 2000 twitterende organisaties. En waarom? Omdat Twitter vindt dat er een wanverhouding is tussen het aantal gevolgden en het aantal volgers.
Terwijl juist de essentie is om zoveel mogelijk informatie van zoveel mogelijk aanleveraars te verzamelen en door te spelen.

Maar Twitter is gratis, en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Wel een extra reden om je te vragen om @jachtenclub te volgen zodat we uiteindelijk aan de basisactiviteit kunnen blijven werken: informatie doorgeven die zinvol is voor u als eigenaar van een schip.

Komen we iets interessants tegen? Dan plaatsen we dat op een van de pagina's www.jachtenondelinge.nl. Tot die tijd leven we met de "beperkingen" van Twitter.



0 Comments

Nieuwe ontdekking ?

7/17/2014

0 Comments

 
Picture
Het viel mij op toen we rustig een paar dagen bij de Viking in 's Hertogenbosch lagen. Was het in eerdere jaren zo dat er een enkel schip de haven in  of uit voer, dit jaar was het aantal duidelijk groter.

In de naastliggende watersportwinkdel bevestigde men ook al dat het wat drukker begon te worden en mensen weer meer tijd besteden aan hun schip.
In de thuishaven nam het aantal bezoekers dit jaar ook flink toe.

Natuurlijk liggen er talloze schepen te koop, of simpelweg stil. Maar het goede teken is dat het varen met een schip een beetje herontdekt wordt. Het met een eigen hotelkamer rustig trekken van het ene stadscentrum naar het andere, van Gouda naar Leiden, van Roermond naar Maastricht. Tegen een alleszins gematigd tarief omdat veel van de faciliteiten worden onderhouden en betaald door enthousiaste verenigingsleden of door bevlogen haveneigenaren.

Het zou goed zijn als vooral de jeugd deze ontdekkingsreis ter hand neemt. Geen vliegreizen, geen overdaad een zon, alle comfort onder handbereik. En alleszins betaalbaar, zeker als je het bezit van een schip op de koop toe neemt (hij hoeft ook niet in box III aangemeld te worden).




0 Comments

    Jachten Onderlinge club voor toervaarders


    Archives

    March 2020
    December 2017
    March 2017
    June 2016
    March 2016
    February 2016
    October 2015
    August 2015
    March 2015
    February 2015
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    April 2014
    March 2014
    September 2013
    August 2013
    May 2013
    March 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    October 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    March 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010

    Categories

    All
    Belangenbehartiging
    Beurzen
    Consumentenervaringen
    Haveninrichting
    Leveranciers
    Leveranciers Met Een Verhaal
    Markt
    Opleiding
    Publicaties
    Referentie
    Regelgeving En Naleving
    Regelgeving En -naleving
    Techniek
    Vaarinformatie

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.