‘Het is moeilijk uit te leggen waarom rijbewijshouders langer mogen doorrijden dan de Klein Vaarbewijshouders zouden mogen varen’ aldus Maurice Leeser directeur Watersportverbond. Het Watersportverbond zal een brief aan de minister schrijven met het voorstel om de leeftijdsgrens te verhogen
Gelijk met rijbewijs
Enkele jaren geleden werd de leeftijdsgrens van het Klein Vaarbewijs al opgetrokken van 65 naar 70 jaar. Dat betekent dat je op je 70ste je vaarbewijs moet verlengen voor een periode van 5 jaar en dat brengt extra administratieve lasten met zich mee. Als reden voor het verhogen van de leeftijdsgrens werd toen door de overheid de vergelijkbaarheid met de leeftijd van het rijbewijs, deregulering en vermindering van administratieve lasten voor de burger genoemd. De watersportorganisaties waren het daarmee eens en adviseerden positief
Geen bezwaar deskundigen
Verscheidene watersportbonden, KLPD, beroepsvaart, opleiders die zitting hebben in de adviescommissie van de stichting die de vaarbewijsexamens organiseert, hebben het ministerie gemeld geen bezwaren te hebben tegen een verdere verhoging. Als redenen noemde de commissie dat varen in vergelijking met het wegverkeer toch al minder risico’s oplevert. Gelijktrekking met het rijbewijs zorgt voor vermindering van de administratieve lasten en maakt het behalen van het felbegeerde papiertje aantrekkelijker.
Weg die grens
Het Watersportverbond ziet het liefst dat de leeftijdsgrens helemaal geschrapt wordt, zoals in België en Duitsland het geval is. Daarmee wordt meteen een ander probleem aangepakt, namelijk dat van de ongelijkheid met de geldigheid van het ICC (International Certificate of Competence), het buitenlands vaarbewijs. Voor het ICC geldt internationaal gezien geen verplichte bovengrens. Maar omdat in Nederland het ICC door de overheid is gekoppeld aan het Klein Vaarbewijs wordt voor het ICC dezelfde leeftijdsgrens als van het Klein Vaarbewijs gehanteerd. In het buitenland wordt het ICC ook gevraagd voor schepen die in Nederland niet vaarbewijsplichtig zijn. Dit betekent dat ook deze groep voor het varen in het buitenland door de overbodige leeftijdsbeperking getroffen wordt. Het Watersportverbond is van plan in de brief naar de minister dit ook ter sprake te brengen en voor te stellen de leeftijdgrens helemaal te schrappen.
Verantwoord
Schrappen van de verlengingsleeftijd is volgens het Watersportverbond verantwoord. In de pleziervaart is het aantal ongevallen een fractie van dat in het wegverkeer. Bovendien is de pleziervaarder gewend om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld door het mijden van drukke vaarwegen en ongunstige weersomstandigheden of het aanpassen van het schip en bemanning.