
Daarbij gelooft de Hiswa in samenwerking, en in de eigen Hiswa tentoonstellingen. En merkt op: if you pay peanuts, you got monkeys.
Wat kunnen we met zijn ideeen doen wat betreft de belangenbehartiging voor jachtschippers?
De belangenbehartiging voor eigenaren vindt op een aantal niveaus plaats: er is een landelijke en regionale belangenbehartiging die dan vooral gaat over vaarmogelijkheden, faciliteiten, overheidsbemoeienis etc.. Dat gebeurt aan leveranciers en dienstverlenende kant door de Hiswa, en aan de consumentenkant door het Watersportverbond, VNM (KNMC), SRN en veel regionale inituiatieven.
En er is de individuele belangenbehartiging Persoonlijke dienstverlening aan schippers wordt feitelijk alleen gedaan door de ANWB. Ik denk dan aan juridische bijstand, verzekeringen (de kracht van gezamenlijk inkopen), pechhulp etc.
Het verhaal gaat mank doordat steeds meer jachteigenaren geen lid meer zijn van een bij een van de belangenbehartigers aangesloten clubs, wel goed voor hun schip zorgen, maar maar een beetje laten gebeuren wat er gedaan wordt om het plezierig, veilig en vrij varen ook in de toekomst mogelijk te laten zijn.
Tijd voor keuzes, niet alleen voor de Hiswa en haar leden, maar ook voor de jacht- eigenaren. De keuze om een bijdrage te leveren aan een goede belangenbehartiging. Dat kan op verenigingsniveau best de Hiswa zijn (die heel wat commerciele jachthavens al met succes begeleidt), maar ook het Watersportverbond en VNM.
Het is een onderwerp waarvan we moeten hopen dat er initiatieven ontwikkeld worden om een krachtige belangenbehartiging, gezien vanaf jouw stuurstand, mogelijk te maken.